Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Virala bilder gillas av Blekinge museum

Du vet att du kommer från Blekinge... om du har ett intresse för historia! Nu ska Blekinge museum utveckla sitt arbete mot sociala media - en stor källa till historisk information.
Blekinge • Publicerad 15 januari 2018
Museichef Marcus Sandekjer och Jonas Eckerbom, 1:e antikvarie för foto på Blekinge museum. På skärmen syns bilden på Sternöskolan som Jonas fick hjälp med på Facebook.
Museichef Marcus Sandekjer och Jonas Eckerbom, 1:e antikvarie för foto på Blekinge museum. På skärmen syns bilden på Sternöskolan som Jonas fick hjälp med på Facebook.Foto: Johan Hultgren

När Jonas Eckerbom, 1:e antikvarie för foto på Blekinge museum, funderade över bakgrunden till en bild från Karlshamn som skulle arkiveras valde han att vända sig till Facebookanvändarna i gruppen Du vet att du kommer från Karlshamn.

– Det tog inte mer än någon minut innan tre personer hade svarat att det var en bild på Sternöskolan när den var nybyggd. Sedan följde en lång diskussion om skolan, lärare och andra intressanta berättelser. Före Facebooks tid hade jag fått lägga mycket tid på att försöka hitta samma information i uppslagsböcker.

Annons

Exemplet är det senaste på hur sociala media har förändrat Blekinge museums sätt att arbeta. Jonas Eckerbom är aktiv och skriver i flera olika Facebookgrupper, inte bara för att få hjälp med att identifiera bilder utan även för att bistå andra användare med information.

”Före Facebooks tid hade jag fått lägga mycket tid på att försöka hitta samma information i uppslagsböcker.”

Han tycker att grupper så som ”Du vet att du kommer från...”, nystartade ”Gamla Carlshamn” och liknande fyller en viktig funktion i att upprätthålla och utveckla allmänhetens intresse för historia.

– I dag finns det många sidor så det är nästan risk att man går vilse, men så länge grupperna har en bra administratör som håller ordning så ser jag det som mycket positivt när någon tar imitativ till att sprida gamla bilder och kunskap.

Inom ett par veckor ska museet börja utveckla sin strategi för användningen av sociala media. Det handlar om såväl Facebook som Instagram, Youtube, Wikipedia och andra liknande sidor.

– På Wikipedia kan vi bistå med ny information och fylla i luckor samt rätta till felaktigheter som dyker upp, säger Jonas Eckerbom.

Museichef Marcus Sandekjer håller med och fyller i att den som har ett historiskt spörsmål i dag knappast väntar till museets nästa öppettid för att hitta svaret.

– Därför är det väldigt viktigt att vår kunskap och vårt bildmaterial finns lättillgängligt för allmänheten.

– Museet ska stå för något långsiktigt och se till att den kunskap som finns bevaras även efter att vi är borta. Det är en stor fråga just nu hur bilder i sociala media ska bevaras, säger han.

Någon brist på bilder från Blekinge att dela med sig av kommer det i alla fall inte bli inom en överskådlig framtid.

– Förra året tog vi till exempel emot en donation från en fotostudio i Olofström med 100 000 bilder. Där har vi och göra ett tag framöver, säger Jonas Eckerbom.

Johan HultgrenSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons