Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Kultur

Kändisar rasar mot fejkad internetreklam

Ett 20-tal kända svenskar anser att deras identiteter kapas och används i falska annonser på bland annat Facebook – utan att ägarbolaget Meta gör något åt saken.
Nu riktar de ett öppet brev till sociala mediejätten på DN Debatt.
Nöje • Publicerad 5 augusti 2023
Flera kändisar vill se åtgärder från Meta. Arkivbild.
Flera kändisar vill se åtgärder från Meta. Arkivbild.Foto: Henrik Montgomery/TT

Bland andra Carola Häggqvist, Sanna Nielsen, Janne Schaffer och Kristin Kaspersen står bakom debattinlägget, i vilket de anser att fejkade annonser med kändisar ökat "lavinartat" de senaste månaderna.

Bedragarna använder bland annat bilder på kända personer för att ge sken av att de står bakom innehållet i bluffannonserna.

Annons

"Vi får dagligen våra identiteter kapade på mängder av falska konton som talar med vår röst. Men långt värre är att miljontals intet ont anande användare dagligen utsätts för denna fejkade reklam och dessa påhittade konton, vars enda mål är att i våra namn lura följarna på pengar".

Artikelförfattarna upplever att bedrägeritypen drabbat dem under många år, och att de själva försökt varna sina följare för de fejkade annonserna eller kontona. Något större gehör från Meta – som bland annat äger Facebook och Instagram – har de dock inte fått.

"Era miljontals användare, bara här i Sverige, bombarderas dagligen av falska konton och fejkade annonser. Detta bryter inte bara mot era poetiska policyer, utan även mot svensk lag".

"Ni bortser gladeligen från anmälningar av falska konton och fortsätter sprida enorma mängder fejkad reklam för att det genererar pengar till er. Enorma pengar. När sedan användarnas säkerhet får betala priset så ser ni genom fingrarna. Det är inte vackert, men vi kan inte se någon annan förklaring", skriver de kända personerna i debattartikeln.

TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons