Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Kultur

Nytt museum djupdyker i historien

Nu slår Vrak, eller Museum of Wrecks, upp portarna på Djurgården i Stockholm. Det nya museet tar med besökarna ner i djupet till de tusentals skeppsvrak som finns på Östersjöns botten.
Museer • Publicerad 16 september 2021
Vrak, eller Museum of Wrecks tar med besökarna till havets botten.
Vrak, eller Museum of Wrecks tar med besökarna till havets botten.Foto: Anders Wiklund/TT
Marinarkeologen Jim Hansson vid en undervattensrobot som används för att utforska vrak på stora djup.
Marinarkeologen Jim Hansson vid en undervattensrobot som används för att utforska vrak på stora djup.Foto: Anders Wiklund/TT
Ett av museets rum är en skalenlig representation av det mytomspunna vraket efter fartyget Resande man.
Ett av museets rum är en skalenlig representation av det mytomspunna vraket efter fartyget Resande man.Foto: Anders Wiklund/TT
Museichefen Odd Johansen.
Museichefen Odd Johansen.Foto: Anders Wiklund/TT

Få andra platser ruvar på så många hemligheter som Östersjöns djup. Genom historien har otaliga fartyg förlist i stormar och krig och än så länge har vi bara hittat en bråkdel av dem.

Vrak, som öppnar för allmänheten 23 september, tar med besökarna till några av de förlista fartyg som man faktiskt har hittat. Jim Hansson, marinarkeolog vid Statens maritima museer, beskriver museet som en dröm som går i uppfyllelse.

Annons

– Vi har inte haft den här möjligheten att visa vad som finns på botten förut. Det är en knepig miljö och man kan inte bärga allting och det har varit svårt att visa visuellt. Nu får man äntligen visa upp det där som man tycker är så häftigt, säger han.

"Vi bärgar inte"

Till skillnad från hos grannen Vasamuseet finns här inga fysiska vrak, och inte så många föremål. Meningen är att besökaren ska dyka ner i Östersjöns historia med hjälp av filmer, hologram och VR-lösningar.

– Vi bärgar inte och vi gör inga ingrepp i fornlämningar om det inte är vetenskapligt motiverat. Men vi vill ändå förmedla en påtaglig känsla av autenticitet och det tycker jag att vi har lyckats bra med, säger museichefen Odd Johansen.

Att dra upp vrak och andra föremål gör man bara i enskilda fall. Att bevara och konservera fornlämningar som man har dragit upp ur djupen är alldeles för dyrt och komplicerat. Med hjälp av ny teknik får man dessutom en betydligt bättre bild av vrakplatsen om den lämnas orörd.

– Hittar du något riktig gammalt och unikt, typ från vikingatiden, då får man börja fundera lite, men annars får man berättelserna med de nya teknikerna, och grejerna mår bäst på botten, säger Jim Hansson.

"Blir rätt ballt"

Han tycker också att museet lyckas förmedla mycket av den mystik och spänning som han själv känner när han dyker efter gamla vrak.

– Kanonen står fortfarande kvar och det ligger en musköt bredvid. Snickarens låda med släggor och skit ligger där bredvid och på hyllan i kajutan står en vinpava i stengods. Det blir rätt ballt när man vet att skeppet sjönk 1668 och att ingen har varit där sedan dess, säger Jim Hansson.

Museet är inrymt i en av marinens gamla båthallar på Djurgården. Museet är förhållandevis litet, så utställningarna är till största delen permanenta. Samtidigt är det meningen att museet ska presentera framtida fynd. Nyligen hittade man till exempel ett skepp från 1540-talet norr om Dalarö.

– Den har varit tremastad och stormasten står fortfarande kvar. Det är det här som är så häftigt att vi faktiskt kan gräva oss ner lager för lager och fota det här i 3D och sedan återskapa det i en 3D-miljö så att folk kan vara med. Vi hittar ny historia under resans gång, säger Jim Hansson.

Museichefen Odd Johansen framhåller också att museet har hela Östersjön som arbetsområde och inte bara svenska vatten.

Annons

– Vi har flera samarbeten över gränserna inom hela regionen. Det finns inget annat museum som jobbar med kulturarvet under ytan på det här sättet, säger han.

Fakta: Många vrak i Östersjön

I Östersjön finns osedvanligt många bevarade skeppsvrak av trä. Orsaken är att skeppsmasken och andra organismer som angriper trä inte förekommer i bräckt vatten.

Människor har färdats i olika farkoster över Östersjön ända sedan stenåldern och framåt. Under hundratals år var innanhavet en av jordens mest trafikerade sjöfartsleder. Sverige fraktade exempelvis merparten av våra stora exportprodukter, järn, koppar, trä, med fartyg på Östersjön.

Källa: Statens maritima museer

TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons