Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Kommer Qatar lyckas med sin sportwashing?

Mussolini arrangerade fotbolls-VM 1934, Adolf Hitler stod värd för OS i Berlin 1936 och Vladimir Putin sken som ett barn på julafton när VM i fotboll invigdes i Moskva 2018.
Fotbolls-VM i Qatar • Publicerad 24 november 2022
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
David Beckham är en av kändisarna som hyrts in för att ge stjärnglans åt Qatar under fotbolls-VM.
David Beckham är en av kändisarna som hyrts in för att ge stjärnglans åt Qatar under fotbolls-VM.Foto: Lynne Sladky

Idrottsarrangemang utnyttjas för att dölja skavanker och lägga och dunkelt skimmer över ett lands mindre positiva sidor.

När man lyssnar på och läser om kritiken av Qatars bristande mänskliga rättigheter, deras fruktansvärda behandling av migrantarbetare och att det är mutor som ligger bakom värdskapet så undrar man ju varför de är bereda att investera hisnande 1000 miljarder för att bjuda in världen till en fotbollsfest. Sanningen är att det vi läser om i Sverige och ett antal länder i Europa inte är talande för resten av världen. För ett land med en fungerande pressfrihet så drar evenemanget ljus på allvarliga brister. I länder utan fungerande pressfrihet så blir det en helt annan bild av evenemanget och de är i en stor majoritet i världen.

Annons

Qatar räknar med att slutsumman ska hamna på plus och att i det stora hela så ska fotbollen sätta landet i ett bättre ljus. Till sin hjälp har man hyrt in artister och kändisar som Robbie Williams, Morgan Freeman och fotbollsikonen David Beckham.

Att internationella kändisar lånar ut sin röst för att ge glans till mästerskapet och landet är en viktig del av propagandan.

”Det som kan få bägaren att tippa över för Qatar är märkligt nog den stoppade ölförsäljningen på arenorna.”
Hampus Enqvist

Qatar räknar med att höja och att stärka landets politiska inflytande internationellt och höja sin status med värdskapet. Ska man vara försiktigt positiv så kan det internationella värdskapet även sätta press på landet att komma till rätta med de värsta bristerna.

Att använda idrottsevenemang i propagandasyfte kallas för sportwashing. Det fungerar så länge vi inte lever i en demokratisk värld med pressfrihet. Det som kan få bägaren att tippa över för Qatar är märkligt nog den stoppade ölförsäljningen på arenorna. Plötsligt kom ett väldigt konkret bevis för att landet inskränker friheter som internationellt uppfattas som självklarheter.

Sportwashing verkar ha en kortsiktig effekt att dölja och ge glans men den långsiktiga effekten är tveksam. Det verkar som att sanningen och rättvisan ändå vinner på lång sikt. Hur många miljarden man än satsar. Etnologen Katarzyna Herd sammanfattar hur komplex frågan är på ett bra sätt ” VM i Qatar innebär att fattiga människor bygger ett Disneyland som ska användas tre veckor för att de rika ska komma och leka. Men det är samtidigt en sport som förenar oss människor, det finns en kärlek för fotboll och spelet i sig.”

Hampus Engqvist
Annons
Annons
Annons
Annons