unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Läsa till youtuber eller influencer på gymnasiet

Nu är det inte många dagar kvar tills elever som går i årskurs nio ska ha bestämt sig för vilket gymnasieprogram de vill gå till hösten. Det är över hundratusen femtonåringar i landet som ska ta sitt första steg mot vuxenlivet.
Detta är en opinionstext i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Till skolan som tar tre år av deras liv. Sedan ska de jobba i 48 år. Men många kommer inte att arbeta inom samma yrke hela livet. Detta är viktigt att tänka på. Ett gott råd från studievägledare är, att oavsett vilket program som eleverna än väljer kommer de alltid att ha nytta av kunskaper de får på gymnasiet.

Valmöjligheterna är många. Det finns otaliga gymnasieprogram på över tusen skolor. Aldrig tidigare har det funnits så många gymnasieskolor i landet. Önskar man kan man välja att helt studera hemma på distans från en skola. Och ett par skolor har startat program för elever som vill bli youtubers eller influencers.

Där får man studera entreprenörskap, fotografering, film- och tv-produktion. Detta för att klara av att jobba med sig själv som varumärke i olika sociala mediekanaler på nätet. En utbildning för framtidens jobb sägs det.

Skolor lockar med att varje elev erbjuds en egen dator och läsplatta, körkort, gymkort eller betalda utlandsresor. Det finns till och med skolor som lovar fickpengar – om eleven är flitig. Listan över löften kan göras lång när konkurrensen om elever är hård.

Frågan är hur skolor sedan uppfyller allt de lovat. Elever blir ofta besvikna, sex av tio känner sig lurade på utbildningen de valt för att skolan aldrig höll sina löften. Fler än tiotusen elever hoppar av gymnasiet varje år, flera tusen gör det redan i ettan.

Idag har skolor dragit ner på sin marknadsföring. I stället får elever information från andra kanaler än annonser och mässor. Eleverna hittar allt de vill veta genom sina kontakter på sociala medier. På bloggar, facebook, twitter, youtube och instagram.

De litar mer på vad deras kompisar har att berätta om skolans rykte. Till sist… misslyckas mer än var fjärde gymnasieelev med att ta en gymnasieexamen inom tre år.