Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Ledare: Jobba på, Löfven!

Förre partiledaren och statsministern Stefan Löfven verkar ta arbetslinjen på allvar. Han fortsätter jobba fast han inte måste. Men inte som särskild utredare, landshövding eller insamlingsfarbror för Röda Korset, utan för propagandabyrån Rud Pedersen.
Stafan Löfven • Publicerad 14 juni 2023
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Förre ledaren för arbetarpartiet, Stefan Löfven, fortsätter arbeta. Är det usch?
Förre ledaren för arbetarpartiet, Stefan Löfven, fortsätter arbeta. Är det usch?Foto: Karin Lagerström

För detta får ha kritik av moralväktarna i partiet. De anser att före detta politiker helst bör hålla sig inom familjen, bara gå på partinära möten, vara hedersordförande, skriva oförargliga memoarer och sitta som legitimitetsskapande trygghetsankare bredvid det nya partiledarskapet på kongresser.

Löfven retar förstås de konservativa socialdemokraterna när han säger till DI:

Annons

– Jag kände att det var dags att göra något annat ...

Jaså, tänker de, duger vi inte längre? Och usch för svängdörrar till något nytt! Bliv vid din läst, sosse!

För egen del tycker vi att det är bra att före detta toppolitiker fortsätter att göra nytta. Troligtvis är det dessutom rätt naturligt för en sådan som Löfven att jobba för ett företag som ägnar sig åt att sammanföra politiska beslutsfattare och olika näringslivsintressen.

Kanske reflekterar inte en gammal svetsare, som ägnat många år åt företagsnära verksamheter innan han blev politiker ens över att det skulle vara ett problem att jobba med att hjälpa företag och branscher att utvecklas.

För Löfven är näringslivet en del av de välståndsbringande krafterna. För hans kritiker är näringslivet enbart en outsinlig skattekälla.

Och glöm inte att Stefan Löfven i praktiken hyrdes in som konsult när han tillsattes som partiledare efter det makalösa Juholthaveriet 2011/2012.

Partiet stod i praktiken utan given ledare. Hela gänget av tilltänkta ordföringar hade skjutits bort och någon utanför partigängen gick kallas in. Det blev Stefan Löfven. Han tog jobbet, inte för att han ville, utan därför att han måste.

Det är så PR-konsulter resonerar: Kunden är en idiot, men kunden har rätt!

Om nu PR-branschen är så förskräcklig, vad säga om partierna? Deras medlemsstock är på väg att dö ut och de finansieras i allt högre grad av skattebetalarna? Är det bättre?

Det som hänt är snarare att de som har politiska intressen, vill göra skillnad, drivs av förändringsvilja, är otåliga, tycker sig kunna åstadkomma mer i verksamheter som PR-branschen och liknande organisationer erbjuder, med sina korta ledtider, kreativa frihet och entusiasm.

Annons

Skillnaden är att PR-branschen fakturerar näringsliv och organisationer för uträttat jobb, medan partierna går på löpande räkning till det offentliga. Och ju sämre de senare presterat, desto mer har de fått av statskassan.

De som upprörs över att en ledande socialdemokrat arbetar med näringslivet verkar inte känna till att arbetarrörelsen tidigare samverkade betydligt närmare kapitalet.

Skillnaden är att förr kunde någon av Wallenbergarna stega in direkt till den socialdemokratiske statsministern för att diskutera gemensamma frågor. Idag går kontakterna via diverse ombud i respektive makthavares byråkratier och staber. Det som kallas för ”klägget”.

Således. Det är bra att Löfven fortsätter att jobba istället för att slå dank.

Stig-Björn LjunggrenSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons