Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Ayman Fares: Ledarkrönika: Är miljön en PR-produkt?

Resumé Insikt undersökte vilken utbildning hållbarhetsansvariga har på de bolag som svenskarna anser är mest hållbara. Metoden bestod av att undersöka hållbarhetschefernas tidigare arbeten och utbildning på Linkedin.
Ayman FaresSkicka e-post
Resumé Insikt • Publicerad 10 maj 2022
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Sydöstran politiska etikett är socialdemokratisk.
Annika Strandhäll, socialdemokratisk klimat- och miljöminister, en bra kommunikatör som kan driva miljöfrågan i valrörelsen.
Annika Strandhäll, socialdemokratisk klimat- och miljöminister, en bra kommunikatör som kan driva miljöfrågan i valrörelsen.Foto: Sören Andersson/TT

Resultaten visade att det vanligaste utbildningsbakgrunder hos hållbarhetschefer/-ansvariga är ekonom och därefter kommunikatör. Bara en tredjedel av hållbarhetscheferna är utbildade inom ämnet hållbarhet konstaterar Resumé Insikt.

Samtidigt skriver Konsumentverket att det skett en kraftig ökning av miljöargument i företagens marknadsföring. Det är inte orimligt att tänka sig ett direkt samband mellan miljöargument och ökad försäljning. Dock fastslår EU-kommissionen att hälften av miljöpåståenden i reklam är falska. Detta är också en prioriterad fråga för Konsumentverket.

”Det är inte orimligt att tänka sig ett direkt samband mellan miljöargument och ökad försäljning. Dock fastslår EU-kommissionen att hälften av miljöpåståenden i reklam är falska.”
Ayman Fares
Annons

Den som har utbildat sig till kommunikatör eller ekonom besitter säkerligen kompetens inom sina respektive discipliner, men miljöfrågan är i naturvetenskap. Jag har mycket svårt att tänka mig att kommunikatörer lär sig klimatberäkningar eller att en ekonom lär sig laborera på högskolan. Det går inte att konstatera ett samband mellan hållbarhetschefernas utbildningsbakgrund och de felaktiga miljöpåståendena i media. Däremot tyder det på att miljöfrågor tendera att bli PR-produkt.

Och självklart finns det företag som arbetar systematiskt och hederligt med miljö. Det är dem som är framtiden och det är dem som får det svårt att marknadsföra sig i ett brus fullt av felaktigheter. Konsumenten är också en förlorare, med bakgrund av detta bör vi uppmärksamma och följa Konsumentverkets arbete i dessa frågor.

Också inom politiken märks denna tendens. När Andersson tillträdde som statsminister utsågs Annika Strandhäll till miljöminister, många trodde att Jytteland som arbetat med frågorna skulle bli utsedd. Strandhäll är en skicklig politiker men hennes politiska gärning har knappast kännetecknats av engagemang i miljöfrågor. Detta blottades tydligt när den nya miljöministern inte kunde svara på antalet kärnkraftverk som avvecklats.

Till skillnad från sina företrädare som hade erfarenhet inom ämnet, Bolund är biolog, Lövin skrev boken ”Tyst hav” och Romson doktorand inom miljörätt, så saknar Strandhäll utbildning och erfarenhet inom området. Men Strandhäll är däremot en duktig kommunikatör och bidrar säkerligen till att uppmärksamma miljöfrågan i valrörelsen.

Annons
Annons
Annons
Annons