Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

”Oklart om MP:s bensin- och dieselförbud ens är förenligt med EU-reglerna”

Miljöpartiet, MP, vill förbjuda bensin 2030. Förbudet gäller även andra kolbaserade, fossila, bränslen som diesel och fotogen.
Ledare • Publicerad 13 februari 2018 • Uppdaterad 14 februari 2018
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och Isabella Lövin
Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och Isabella LövinFoto: Tomas Oneborg/SvD/TT

De bränslenas bannlysning är en del av en klimatfärdplan som MP har 142 åtgärder för, enligt en debattartikel i Dagens Nyheter på tisdagen.

Även om arbetet mot global uppvärmning, genom minskning av utsläpp av koldioxid från förbränning av kolbaserade bränslen, är viktigt provocerar utspel som det om bensin- och dieselförbud från redan om tolv år.

Annons

Det är synd eftersom en process är i rullning där allt fler fordon drivs av el, och förbättringen av batteriteknik och annan teknik, är i full gång. En stor batterifabrik är tänkt att byggas i Skellefteå och är på väg att få EU-medel, meddelades det också tisdag 13/2.

Sverige ligger bland de främsta länderna i grön, miljövänlig energiomställning. Det sker trots ett ogynnsamt geografiskt läge med mörka, kalla vinterhalvår.

Länder längre söderut har bättre förutsättningar för exempelvis solenergi och har varmare snittemperatur ute med lägre behov av uppvärmning av bostäder.

På områden som källsortering och återvinning av material, som metaller, glas, plast och annat, ligger Sverige långt framme.

Ändå driver MP på hårt nu, med sin politik på miljö- och klimatområdet som den presenteras i DN. Frågan är varför?

Partiet har haft en dimmig profil under sina nu 3,5 år i regeringen, då partiet bland annat gick med på att sälja Vattenfalls koltillgångar för exploatering i stället för att låta kolfyndigheterna ligga orörda.

Utöver att MP och dess medlemmar och kärnväljare känner starkt för sakfrågan, att minska koldioxidutsläppen, är nog valtaktiken viktig. För MP är det nämligen viktigt att få mer än fyra procent att rösta på sig.

Det gäller att få de som tycker att kampen mot global uppvärmning är viktigast av allt att rösta på MP i höstens val.

Att partiet samtidigt skrämmer bort stora väljargrupper, som tänkt använda bensin- och dieseldrivna fordon och verktyg som gräsklippare, motorsågar, båtmotorer, jordfräsar, mopeder, längre än i tolv år stör inte MP. De väljarna hade ju inte tänkt rösta på MP.

Visserligen gör MP det svårare för andra partier att samarbeta med dem, partier som S och M som vill bli regeringsbildare.

Annons

Ska man se det statsvetenskapligt går MP in för att vara en välprofilerat nischparti. Det är nöjt om det får drygt fyra procent av rösterna i valet och bryr sig inte om dess politik är genomförbar.

Så kan inte ett massparti, som Socialdemokraterna eller Moderaterna, resonera. De kan inte driva en politik med bränsleförbud som exempelvis gör att inga utländska turister eller lastbilar kan köra genom landet. Och att en stor mängd fordon och saker kasseras innan dess tekniska livslängd är nådd.

Om ett bensin- och dieselförbud i Sverige ens är förenligt med reglerna i EU för konkurrens på lika villkor är oklart.

Kampen mot global uppvärmning är viktig. Men den måste föras på andra sätt och mer globalt än genom ett bensin- och dieselförbud redan om tolv år.

Robert SundbergSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons