Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Stig-Björn Ljunggren: Flyg Blekinge Flyg!

Blekinge har en rätt usel Europaväg och tågtrafiken kunde varit bättre. Men visst, E22 byggs ut pö om pö, och även de platser som har fett med järnvägsspår klagar på punktligheten. Men Blekinge har i vart fall en flygplats!
Publicerad 23 juni 2020 • Uppdaterad 24 juni 2020
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Flyg (och bil) behövs även i framtiden, inte minst om Blekinge ska hålla sig kvar på kartan.
Flyg (och bil) behövs även i framtiden, inte minst om Blekinge ska hålla sig kvar på kartan.Foto: Johan Nilsson/TT

Länge har det sagts att vi borde åka mer kollektivtrafik och att bilen är en styggelse som placerats på samma lista som cigaretter, plastpåsar och leopardpälsar.

Men coronan har ändrat detta. När kollektivtrafiken ställs in, eller fortsätter köras proppfull med hostande passagerare, då är det tur att bilen ändå finns.

Annons

Fast det visste vi redan, vi som bor en bit ut i spenaten, eller måste köra skräp till återvinningen, handla mat till tonåringarna eller köpa en back pilsner på Systemet.

För att inte tala om när vi ska hämta strandsatta släktingar ute i småländska skogar därför att tågen inte går som utlovat.

Uppmaningarna att ställa bilen och ta bussen har blivit lika insiktsfullt som kravet att en god svensk minsann handhälsar …

”Uppmaningarna att ställa bilen och ta bussen har blivit lika insiktsfullt som kravet att en god svensk minsann handhälsar …”
Stig-Björn Ljunggren

Av allt att döma kommer vi att fortsätta att främst lita till bilen även i framtiden. Den kommer att kompletteras av en utbyggd kollektivtrafik. Inte minst väntar vi på en höghastighetsförbindelse genom landet.

Visst, eldrivna självkörande bilar nämns ofta som ett bättre alternativ än dyra snabbtåg. Men elbilar kanske inte är så miljövänliga trots allt, det är inte heller problemfritt att få ett elnät att fungera om alla ska ladda sina bilar samtidigt.

Om snabbtågen ska avvägas mot något så är det inte elbilar, utan vanliga hederliga tåg som håller tidtabellen!

Detta kokar ner till tre saker när det gäller infrastrukturen och Blekinges framtid.

För det första måste länet fortsätta att hålla sig attraktivt för industrin. Visst är ekoxar och turister, skärgård och sommargäster, konferenser och hotellövernattningar viktigt för besöksnäringen. Det håller igång affärer, restauranger och eventproducenter. Men det kan inte ersätta traditionella näringar som forslar sina varor på lastbil och järnväg, som behöver trygg energiförsörjning, rediga hamnar och välutbildad arbetskraft.

För det andra är det olyckligt om snåla väganslag och överdrivna hänsyn till naturintressen bromsar utbyggnaden av E22. Just nu är de värsta passagerna i Blekinge på väg att försvinna, och när det går att passera Jämjö utan att kila in sig mellan en skola och affär, då kan vägen på riktigt börja kallas ”Europaväg”.

Men det krävs också att E22 också moderniseras ändå upp till Norrköping. Just nu lär projektet vara förhindrat av att det i trakterna av Söderköping upptäckts en hasselsnok.

Annons

Dessa rara rödlistade ormar är dock framförallt sällsynta i vårt land därför att det är så kallt, snarare än att vi byggt för mycket motorväg.

För det tredje. Ska Blekinge hålla sig kvar också på den internationella kartan är det oerhört viktigt med flygplatsen i Kallinge. Ett drömscenario är förstås att den i framtiden får en direkt tågförbindelse. Men fram till dess räcker det bra med att bilparkeringen är fortsatt generöst tilltagen.

Och att flyget går regelbundet. Flyg Blekinge Flyg!

Stig-Björn Ljunggren
Annons
Annons
Annons
Annons