GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Victorias Ica-butik - byns verkliga mötesplats

– Har vi en god gemenskap i butiken sprids det till kunderna och samhället. Det personliga är framtiden för den fysiska handeln, säger Victoria Rubin som driver Ica Supermarket Jämjöhallen.
Karlskrona • Publicerad 12 maj 2022 • Uppdaterad 13 maj 2022
Victoria Rubin tänkte aldrig bli ICA-handlare som sin pappa. Men ödet ville annorlunda. För två år sedan övertog hon den framgångsrika Jämjöhallen.
Victoria Rubin tänkte aldrig bli ICA-handlare som sin pappa. Men ödet ville annorlunda. För två år sedan övertog hon den framgångsrika Jämjöhallen.Foto: Mattias Mattisson

Vad vore Jämjö utan sin populära Ica-affär?

Den är något av en livsnerv för den lilla tätorten längs E22:an öster om Karlskrona. Jämjöhallens framgångar grundlades av Stefan Rubin, smått legendarisk Ica-profil från Aspö.

Han tog över Jämjöhallen 2008, byggde ut butiken till nästan dubbla ytan, satsade på medarbetare med hög kompetens och ökade omsättningen från 36 till 105 miljoner kronor. Numera, sedan maj 2020, är det dottern Victoria Rubin som frimodigt axlar ansvaret för Jämjöhallen och dess 50 anställda.

Hon medger att hennes fars skor är stora att fylla. Men slår direkt fast:

– Samtidigt har jag sett det som att jag har mina egna skor att fylla och inte någon annans. Jag ställer höga krav på mig själv. Stefan har varit en mentor i bakgrunden, det har varit en stor trygghet. Och med den personal jag har så klarar vi allt tillsammans.

En bra butik måste ständigt utvecklas. ”Vi har en förändringsbenägen kultur på företaget”, säger Victoria Rubin.
En bra butik måste ständigt utvecklas. ”Vi har en förändringsbenägen kultur på företaget”, säger Victoria Rubin.Foto: Christian Dahlgren

Ursprungligen var dock inte planen att driva en Ica-butik i Jämjö. Victoria Rubin spelade handboll och siktade på en proffskarriär. 2013 drabbades hon av en knäskada och tvingades sluta. Men ända sedan barndomen hägrade ett yrke som polis. Det fick hon också ge upp, samma år, när hennes ansökan till Polishögskolan inte gick hela vägen.

– Det kändes som en livsdröm gick i kras.

Hon ville bara bort, flytta till Göteborg eller Stockholm. Sonderade med sin far om jobbkontakter. Det blev Stockholm.

– Då började min Ica-resa. Jag ville inte bli som min pappa, men så blev det (skratt).

Under sina sju år i Stockholm arbetade hon i tre olika Ica-butiker, och passade även på att utbilda sig på ICA-skolan för att kunna bli egenföretagare inom koncernen. I tre år studerade hon ledarskap, ekonomi och marknadsföring. När tiden kom för ett generationsskifte i Jämjöhallen var Victoria Rubin således allt annat än illa rustad, även om hon var ödmjuk inför uppgiften.

– Från första dagen blev jag så väl mottagen både av personalen och av kunderna. Vi har en förändringsbenägen kultur på företaget. Stefan har under alla år satsat på att utveckla butiken och personalen. Det har jag fortsatt med, säger hon.

Med påtaglig värme i rösten understryker hon vilken betydelse hennes anställda har för Jämjöhallen och dess renommé. Varje dag mellan klockan 6 på morgonen till klockan 23 på kvällen ska ju kundkretsen kunna lita på att välkomnas till en generöst välfylld, proffsigt skött butik.

– Jag har en fantastisk personalstyrka. De är så måna om butiken och om Jämjö. Kunderna känner det. Vi är verkligen den personliga mötesplatsen i Jämjö. Det märktes under coronan. Kunder stannade gärna i butiken och pratade. De kanske inte träffade någon annan och vi ville ge dem den tiden.

Jonathan Åkesson, online-ansvarig på Jämjöhallen, i farten tillsammans med sin chef Victoria Rubin.”Jag har en fantastisk personalstyrka. De är så måna om butiken och om Jämjö”.
Jonathan Åkesson, online-ansvarig på Jämjöhallen, i farten tillsammans med sin chef Victoria Rubin.”Jag har en fantastisk personalstyrka. De är så måna om butiken och om Jämjö”.Foto: Christian Dahlgren

Ni har en e-handelsplattform också. Hur har efterfrågan på den tjänsten varit?

– Under coronan hade vi en väldigt hög nivå på online-handeln, men nu börjar den falla tillbaka när pandemin klingat av. Vi fortsätter erbjuda e-handel, men vi ser hellre kunderna i butiken där vi får mötas.

Jämjöhallen har E22:an precis vid dörren. Men vägen håller på att dras om till en ny sträckning utanför centrala Jämjö. Din åsikt?

– I det stora hela ser jag positivt på det. Det är en fara som det är nu för samhället med den tunga trafiken. Vi försöker förbereda oss på bästa sätt. Vi har en plan: Ica-fastigheter har köpt grannhuset, det ska rivas och vi ska bygga en parkering med 35 nya parkeringsplatser och 4 laddstolpar. Det ska bli klart i sommar.

”Jag upplever att förtroendet för mig och min butik är fortsatt starkt i nuläget, även om detta påverkar oss alla inom ICA på olika sätt.”
Victoria Rubin om insiderskandalen som skakat Ica-koncernen.

En oundviklig fråga. Flera Ica-handlare, bland annat här i Blekinge, har på sistone misstänkts för insiderbrott i samband med att Ica köptes ut från börsen. Har ni upplevt någon påverkan av den skandalen?

– Det är jätteviktigt att denna typ av händelser kontrolleras, men viktigt att poängtera är att det inte är Ica som koncern, utan enskilda individer, som utreds. Men jag upplever att förtroendet för mig och min butik är fortsatt starkt i nuläget, även om detta påverkar oss alla inom Ica på olika sätt.

Ett annat tråkigt ämne. Branschaktörer som Ica, Axfood och City Gross flaggar för kraftigt stigande livsmedelspriser framöver.

-- Ja, priserna höjs och kommer att höjas under våren. Det är kopplat till kriget i Ukraina, pandemin som varit, och att bönderna i Sverige har det jättetufft. Ökade drivmedelspriser gör att det exempelvis kostar mycket mer att skörda. Att stötta våra bönder är jätteviktigt om vi ska kunna bibehålla den höga svenska livsmedelsstandarden.

”Kunderna blir mer och mer medvetna om bra råvaror. Ofta är det kunderna som utbildar oss och tipsar om nyheter”, säger Jämjöhallens Victoria Rubin.
”Kunderna blir mer och mer medvetna om bra råvaror. Ofta är det kunderna som utbildar oss och tipsar om nyheter”, säger Jämjöhallens Victoria Rubin.Foto: Christian Dahlgren

Hur märks den skakigare ekonomin och det oroliga omvärldsläget på er försäljning?

– Vi ser det mycket på kampanjvaror. Man bunkrar annonsvaror när det är bra priser, generellt färskvaror. Konserver, nudlar, soppor på burk går också åt mycket nu i Ukrainakrigets spår - precis det var i början av pandemin.

Några andra trender överlag i köpbeteendet?

– Kunderna blir mer och mer medvetna om bra råvaror. Ofta är det kunderna som utbildar oss och tipsar om nyheter och produkter som saknas i vårt sortiment. Och det är vi tacksamma för. Det är ett tecken på en god relation mellan kunderna och oss.

Victoria Rubin

Ålder: 30 år.

Gör: Ica-handlare i Jämjö.

Bor: I centrala Karlskrona.

Äter: Sushi.

Dricker: Gärna Cola Zero.

Avkoppling: Träning, crossfit och padel.

Motto: Försök alltid vara din bästa version av dig själv.

Christian DahlgrenSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.