Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Nya regler mot ogrundade hälsopåståenden

Livsmedelsverket skärper reglerna när det gäller namn på produkter som påstås påverka vår hälsa positivt.
Nu stoppas produktnamn med ord och uttryck som ger intryck av att vara bra för hälsan om inte tillverkaren kan bevisa att påståendet är sant.
Konsument • Publicerad 10 februari 2022
Nu stoppas produktnamn med ord och uttryck som ger intryck av att vara bra för hälsan om inte tillverkaren kan bevisa att påståendet är sant. Arkivbild.
Nu stoppas produktnamn med ord och uttryck som ger intryck av att vara bra för hälsan om inte tillverkaren kan bevisa att påståendet är sant. Arkivbild.Foto: Claudio Bresciani/TT

Kring så kallade hälsopåståenden finns det strikta regler. Från och med nu måste tillverkarna kunna visa att maten verkligen har den effekt de påstår. Det kan gälla användning av ord som "aktiv" eller "kraft".

För nya produkter som kommer ut på marknaden gäller den här regeln sedan tidigare. Ändringen nu gäller produkter som funnits före 2005 och som tidigare har varit undantagna.

Annons

Kan inte tillverkarna bevisa att produkten verkligen påverkar vår hälsa till det bättre tvingas de att ändra namn på varorna.

"Det är bra att reglerna blir enhetliga. Risken minskar att man som konsument blir vilseledd av produkternas namn", säger Ulrika Andersson, statsinspektör på Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

Fakta: Exempel på godkända hälsopåståenden

Fluor bidrar till att bibehålla tändernas mineralisering.

Rågfiber bidrar till normal tarmfunktion.

Sockerbetsfibrer bidrar till att öka avföringsvolymen.

Levande yoghurtkultur eller syrad mjölk förbättrar laktosnedbrytningen i produkten hos individer som har problem med att bryta ner laktos.

Källa: Livsmedelsverket

TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons