Sydöstran logo
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Nyheter

Webb-teleskopet hyllas efter nya bilder

Världens mest kraftfulla rymdteleskop har tagit sin första bild på en exoplanet – en planet utanför vårt solsystem – och astronomer hyllar James Webb-teleskopets prestanda.
Rymden • Publicerad 3 september 2022
James Webb-teleskopets första bild på en exoplanet.
James Webb-teleskopets första bild på en exoplanet.Foto: NASA/ESA/AFP/TT

De senaste banbrytande bilderna från teleskopet visar att exoplaneten HIP 65426 b är en gasjätte som inte har någon stenig yta och inte är beboelig.

– Det här är en transformerande stund, inte bara för Webb utan också för astronomi generellt, säger astronomiprofessorn Sasha Hinkley, som lett observatörsgruppen.

Kombinationen av att teleskopet observerar infraröd strålning och har ett instrument som blockerar starkt ljus gör att det kan ta direkta bilder av exoplaneter.

HIP 65426 b har en massa som är sex till tolv gånger så stor som Jupiters, och planeten är ung – den är runt 15–20 miljoner år gammal, i jämförelse med jordens 4,5 miljarder år.

Företrädaren Hubble-teleskopet har tidigare tagit direkta bilder på exoplaneter, men bilderna har varit mycket mindre detaljerade.

– Jag tror att det som är mest spännande är att vi bara har börjat. Det kan till och med hända att vi upptäcker tidigare okända planeter, säger Aarynn Carter, från University of California.

TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.