Färre bilar säljs i Kina – men Volvo ökar
Bilförsäljningen i Kina, världens största bilmarknad, faller för elfte månaden i rad. I maj sjönk försäljningen med 16,4 procent jämfört med samma månad förra året.
Volvo Cars går dock åt andra hållet. Den Kina-ägda biltillverkaren med huvudkontor i Göteborg ökade sin försäljning i Kina med drygt 17 procent i maj, jämfört med 2018.
Under årets fem första månader som helhet ökade Volvo med 9,5 procent i Kina, enligt siffror som företaget presenterat.
Drygt 1,9 miljoner bilar såldes i Kina under maj, enligt branschorganisationen CAAM. Av dem var 12 400 en Volvo, uppger företaget.
Bilar som drivs på förnybara energislag är också på uppgång i Kina. 104 000 sådana fordon såldes maj. Det var en ökning med 41,5 procent jämfört med förra året.
2018 var det första året sedan 1990-talet som bilförsäljningen i Kina sjönk på helårsbasis.