Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Banken stödjer kulturhändelser i Olofström

Kulturveckan Nässelfrossa och Holje marknad får ett stort bidrag från Sparbanken 1826:s utvecklingsstiftelse.
– Det är unikt och det känns extra inspirerade i och med att Olofström är årets kulturkommun, säger Daniel Lundberg, Sparbankschef Blekinge.
Olofström • Publicerad 15 maj 2013
Pengaregn. Sparbanken 1826 ger via sin utvecklingsstiftelse bidrag till kulturveckan Nässelfrossa och Holje marknad. Totalt 11,3 miljoner går i år till utveckling i det området banken verkar. Det var såklart glada miner på Nässelfrossans Ylva Silverbern, Daniel Lundberg, Sparbankschef Blekinge, Kulturchef Elisabeth Jonsson, Tony Svensson marknadsgeneral Holje marknad 2014, Miran Rampre, kassör Lions och Christian Lönnegård från Sparbanken 1826.
Pengaregn. Sparbanken 1826 ger via sin utvecklingsstiftelse bidrag till kulturveckan Nässelfrossa och Holje marknad. Totalt 11,3 miljoner går i år till utveckling i det området banken verkar. Det var såklart glada miner på Nässelfrossans Ylva Silverbern, Daniel Lundberg, Sparbankschef Blekinge, Kulturchef Elisabeth Jonsson, Tony Svensson marknadsgeneral Holje marknad 2014, Miran Rampre, kassör Lions och Christian Lönnegård från Sparbanken 1826.Foto: Pär Trulsson

Varje år avsätter banken pengar med syfte att utveckla livskvalitén och möjligheterna att bo och verka inom det område banken finns.

I år får 194 föreningar som finns där banken verkar dela på 3,2 miljoner i sponsring.

Annons

Dessutom avsätts vinst från fjolåret till två utvecklingsstiftelser. Här ser gärna banken att fler söker bidrag.

Totalt går 11,3 miljoner till sponsring och välgörande ändamål under 2013.

För Olofströms del hjälper banken en hel rad föreningar. Det som sticker ut och som Daniel Lundberg kallar unikt är att Olofströms kulturevenemang Nässelfrossa, samt det största eventet Holje marknad, får varsitt stort bidrag. Och det under samma år som Olofströms kommun har utsetts till kulturkommun.

Nässelfrossa får 75 000 kronor per år i tre år och Holje marknad 200 000 fördelat på tre år.

– Det är för att de ska kunna känna en trygghet och kunna jobba lite mer långsiktigt, säger Lundberg.

För både föreningen Nässelfrossa och Lions i Olofström är bidraget ytterst välkommet.

– Det här med långsiktligheten är jätteviktig. Det är sjätte året vi genomför Nässelfrossan och det tar tid att bygga upp och etablera ett varumärke. Det här är oerhört välkommet och hjälper oss att nå ännu längre ut, säger Ylva Silverbern, kassör i föreningen Nässelfrossa.

Bidraget ska alltså främst gå till marknadsföring. Det finns bland annat planer på att skicka ut reklamblad till 22 000 hushåll i närområdet bortom Olofströms kommun.

För Holje marknad ger bidraget muskler att kunna fira nästa års 50-års jubileum rejält.

– Det här skapar förutsättningar att arbeta på ett sätt vi inte kunnat tidigare. Det gör att vi kan satsa på något större evenemang utöver det vanliga programmet, säger Tony Svensson, marknadsgeneral för 2014.

Annons

Om det blir en större artist eller något annat är ännu inte spikat. Men det ger en förutsättning att satsa utan att tumma på hjälpkassan.

Friskis & Svettis Olofström, Fritidsgården Susekullen, Gränums IF, Jämshögs idrottsförening, Mjällby AIF, Olofströms Bangolfklubb, Olofströms Bordtennisklubb, Olofströms Brukshundsklubb, Olofströms fritidsklubb, Olofströms IBK, Olofströms idrottsförening, Olofströms IK, Olofströms kammarmusikförening, Olofströmsgymnasterna, Pensionärernas bowlingklubb, PRO Olofström, Tonsöttarna, Novah Gospelkör

Pär Trulsson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons