Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Blekingeson bygger svensk spårvagnshistoria

Efter 20 år som brevbärare fick han frågan, ”Kan du inte vara med och driva lite projekt”.
Håkan Henmyr drivs av utmaningar. I dag står han som projektledare för ett bygge i Lund, här skrivs det svensk spårvagnshistoria.
– Det är en djävulsk häftig utmaning, säger Håkan Henmyr.
Lund/Olofström • Publicerad 11 april 2020 • Uppdaterad 18 juni 2020
Blekingesonen Håkan Henmyr. En gång brevbärare, i dag projektledare. Han har rott i land upphandlingen av Öresundstågstrafiken, skriver svensk spårvägshistoria och ska se till att kollektivtrafiken helt byggs om i Malmö med budget sex miljarder kronor.
Blekingesonen Håkan Henmyr. En gång brevbärare, i dag projektledare. Han har rott i land upphandlingen av Öresundstågstrafiken, skriver svensk spårvägshistoria och ska se till att kollektivtrafiken helt byggs om i Malmö med budget sex miljarder kronor.Foto: Gunnel Persson

Hästspårvagnar var den ursprungliga driftformen och var i Sverige vanlig fram till sekelskiftet 1900, då eldriften slog igenom. Senast det anlades ett helt nytt spårvägssystem i en stad var för drygt 100 år sedan. Närmare bestämt år 1911 i Ulricehamn, men den togs dock aldrig i drift och revs sex år senare.

Nu skrivs det ny spårvagnshistoria. Lund är staden och Håkan Henmyr från Olofström ser till att det sker.

Annons

– Jag fick jobbet och blev dedikerad att leda detta projekt. Jag hade ingen aning om hur spårvägar funkade, säger olofströmsbon Håkan Henmyr, projektledare vid Skånetrafiken och fortsätter:

– Jag tror jag fick jobbet på grund av mitt CV.

FAKTA

Spårvägen

Start: Arbetet med bygge av den nya spårvägen påbörjades mars 2017.

Klart: Trafiken väntas rulla i gång den 13 december 2020.

Längd: 5,5 kilometer, mellan Lund C och den växande stadsdelen Brunnshög.

Hållplatser: 9 stycken.

Antal vagnar: 7 stycken är under produktion i Spanien. Tillverkningen har dock fått ett avbräck då landet drabbats hårt av covid-19. Fabriken är tillfälligt stängd.

Framtid: I översiktsplanen finns det fler möjliga spårvägslinjer utpekade, bland annat Dalby och Staffanstorp.

KOSTNADER

Trafikspår: 880 miljoner kronor.

Depå: 290 miljoner kronor.

Spårvagnar: Cirka 290 miljoner kronor, valutan avgör slutpris.

Håkan Henmyr började sin yrkeskarriär på 70-talet. Han delade ut post och fortsatte ytterligare tjugo år i brevbärarnas tjänst. Lite rastlös och lite sugen på att studera började han att läsa upp en del ämnen via folkhögskolan i Jämshög. Ja, egentligen hade han alltid haft lätt för att lära men hade pysslat med lite annat under sina obligatoriska skolår.

”"De hade väl sett, den där brevbäraren kan det bli något av.””
Håkan Henmyr

– Jag tänkte plugga till lärare men fick frågan, ”Kan du inte vara med och driva lite projekt”, säger Håkan Henmyr.

Det var Postnord som bestämt sig för att utveckla sitt bemanningssystem och en maskinupprustning skulle ske i hela Sverige.

– De på Postnord hade väl sett, den där brevbäraren kan det bli något av. Jag har en förmåga att ta mig an och se saker i en större kontext. Jag har byggt en karriär på att våga, sätta mig in i saker och leda dem i mål.

Han jobbade med jätteprojekt inom Postnord. Efter 16 år fick han nog. Anledningen, en nya ledning tog vid. 2016 sade han upp sig.

– Jag ville inte vara med längre. Jag hade inget förtroende för den nya ledningen, de hade en syn på medarbetare som var nedsättande. Många kollegor fick sluta, säger Håkan Henmyr.

På Postnord hade han arbetat med en projektmodell, en modell han tror på och vill jobba med. Den plockade han med sig in i sin nya tjänst vid Skånetrafiken och som ledare för att driva jobbet med att anlägga ett helt nytt spårvägssystem.

– Lyckas vi kommer detta bli en förebild.

Annons

Politiska beslut var inte på plats när Henmyr började, kommunen däremot låg betydligt tidigare i planering.

– Det har varit otroligt mycket turer med politiken, ekonomin och tidsplanen. Vi har fått flytta fram trafikstarten två gånger.

Spåren är dragna och löper från centralstationen till stadsdelen Brunnshög, längs en egen grönklädd väg.

– Den är unik i landet.

Unik för att det är mer än 100 år sedan det hände sist, att ett helt nytt spårvagnsnät anlades men också ur ett annat perspektiv menar Henmyr.

– Lund har tänkt smart. De bygger först ett strategiskt kollektivnät, för att sedan kunna expandera en helt ny stadsdel med världsledande forskning, massor av arbetsplatser, handel, grönområde och bostäder. Området kommer att vara en arbetsplats för tusentals människor.

Parallellt med spårvägsprojektet har Håkan Henmyr även rott i land upphandlingen av Öresundstågstrafiken.

”Jag är väldigt nöjd med slutresultatet, vi fick betydligt mer för pengarna än tidigare och det blev billigare. ”
Håkan Henmyr

En åtta miljarders affär där Blekinge, Skåne, Halland, Kronoberg och Göteborg skulle enas. Viljorna var många, upphandlingen tog två år att knyta ihop.

– Jag gillar högt tempo, säger Henmyr och skrattar till:

– De som fick affären får betalt om de levererar, i dealen ingår bättre bemötande, bättre fordonsunderhåll och bättre information. Jag är väldigt nöjd med slutresultatet, vi fick betydligt mer för pengarna än tidigare och det blev billigare. Jag är riktigt stolt över upphandlingen.

Annons

Blekinge har slagits för Sydostlänken i många år. Regeringens tidsplan för bygget är nu satt till att kunna påbörjas någon gång mellan 2024 och 2029. För gods- men även persontrafik.

– Det är helt avgörande med tanke på vilka förutsättningar Volvo behöver och i förlängningen innevånarnas möjlighet till arbetspendling, säger Håkan Henmyr.

Ett projekt för dig?

– I dag är jag 62 år, jag ska trappa ner under nästa år och kommer att sluta arbeta vid drygt 65-års ålder.

Foto: Gunnel Persson

Du gillar högt arbetstempo, vad ska du pyssla med sen?

– Tankemässigt är det en stor utmaning

Du har tidigare förts på tal att ta plats inom socialdemokratin?

– Jag är förbannad på hur det gått till inom partiet. Sara Rudolfsson var så bra. En del har trott att jag aspirerat på en position inom partiet men det går inte. Jag pendlar brutalt mycket, det finns ingen tid. 2009 drabbades jag av en hjärtinfarkt, det tänker jag inte få en gång till.

Håkan Henmyr var bosatt i Stockholm under sex års tid medan han arbetade för Postnord. 2016 flyttade han hem till Olofström. Dagligen pendlar han ner till Skåne, arbetsdagarna är långa, tolv timmar ingår i kalkylen.

”Jag finns i kommunens DNA.”
Håkan Henmyr

– Jag tycker om Olofström. Jag har familj och gamla kompisar kvar här. Ett kontaktnät. Det är lätt att lära känna många men det är svårt att komma folk in på livet i Stockholm, säger Håkan Henmyr och fortsätter:

Annons

– Jag var med när Olofström byggdes upp. Alla nationer som kom hit. Visst kunde folk med olika bakgrund bli arga men i Olofström har man aldrig delat upp folk.

Han älskar naturen i sin hembygd och orientering är ett stort intresse. Håkan har sprungit över stock och sten med kartan i handen och varit såväl ungdoms- som tävlingsledare. Han har även bevakat sporten då han som frilansade reporter skrev för Sydöstrans sportredaktion under 90-talet.

– Vi har en gemenskap, naturen.

Håkan Henmyr har återvänt till Olofström och är här för att stanna.

– Jag finns i kommunens DNA.

PROFIL

Håkan Henmyr

Namn: Håkan Henmyr.

Ålder: 62 år.

Bor: Olofström

Beskriv dig själv med tre ord: Passionerad, värderingsdriven och rak.

Det gör mig arg: Oärlighet.

Det gör mig glad: Barnbarn och kärlek.

Så fördriver jag min pendlingstid: Lyssnar på P1 och böcker, jag pendlar tre timmar om dagen.

Intresse: Ledarskap, orientering och fjällvandring.

På nattduksbordet: Deon Meyer.

I hörlurarna: ZZ Top.

Smultronställe: Tosteberga ängar och Sareks nationalpark.

I kastrullen/stekjärnet stoppar jag gärna: Fisk eller vilt.

Motion: Numera gym då knäna krånglar.

Motto i livet: Inget är omöjligt, bara hitta ett annat sätt.

Det här visste ni inte om mig: Jag är en jäkel på att klippa fruktträd.

Gunnel PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons