Chans till 20 nya jobb
– Vi ska försöka se om det finns ekonomi i att ta över våra kunders lagerhållning. Vi har inte förhandlat färdigt än, men diskussionerna förs i positiv anda, säger EBPs vd Sven Larsson.
Utgångspunkten är att det kan bli rationellare såväl ekonomiskt som kvalitetsmässigt att flytta de båda biljättarnas centrallager för reservdelar till EBP, som ju är produktionsstället. Hanteringsskador av ömtåligt gods antas minska, liksom transportkostnaderna.
> Slipper transportled
Hela vitsen är att man slipper ett transportled. Var huvudlagret ligger geografiskt spelar egentligen mindre roll, då reservdelarna ändå ska transporteras till stödlager ute i världen och sedan vidare till återförsäljare.
För EBPs del blir vinsten stor. Det krävs lagerpersonal, logistiker och truckförare - sammanlagt uppåt 20 nya arbetstillfällen.
– Vi ökar därmed i storlek och omsättning. Betydelsen för EBP förstärks, slår Sven Larsson fast.
Vill det sig väl står det gemensamma centrallagret färdigt 2002. På fyra år har EBP expanderat från 45 till 160 anställda.
på fyra år.