Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Fel i systemet - tusentals blekingar fick betalningspåminnelse

Det kommunala bolaget Västblekinge Miljö AB skickade ut tusentals betalningspåminnelser. Det är ännu oklart hur många som gått ut till fel personer.
– När jag skulle ringa kom jag inte ens fram till växeln, säger Leif Lindblad som fick en av de felaktiga fakturorna.
Olofström • Publicerad 24 augusti 2018
Leif Lindblad fick betalningspåminnelse trots att han hade betalat fakturan.
Leif Lindblad fick betalningspåminnelse trots att han hade betalat fakturan.Foto: Anton Kyhlbäck

På fredagen meddelade VMAB (Västblekinge Miljö AB) att felaktiga betalningspåminnelser har skickats ut till kunder i Sölvesborg, Karlshamn och Olofström.

Susanna Strandberg, vd på VMAB, berättar att utskicket rör sig om uppemot 2 000 brev varav över 400 till Olofströmsbor som betalar via autogiro.

Annons

Men hur många som har fått fel brev är ännu oklart.

– Felsökning pågår fortfarande. Problemet är mer komplex än vad vi trodde från början, säger Susanna Strandberg.

Men VMAB:s kunder behöver inte vara oroliga, säger hon.

– Vi har stoppat processen med inbetalningskrav för tillfället. Vi kommer inte driva några ärenden fullt ut till inkasso om vi inte har varit i kontakt med kunden.

Leif Lindblad i Olofström är en av bolagets kunder som felaktigt fick en betalningspåminnelse med hot om inkassokrav på 180 kronor.

Trots att han redan har betalat.

Han är kritisk till hur bolaget har hanterat situationen eftersom information om vad som har hänt har varit svårtillgänglig.

– Jag valde just autogiro för att det inte skulle bli några problem.

– Jag blev förbannad till en början när brevet kom eftersom jag vet att jag har betalat. Sedan när jag skulle ringa så kom jag inte ens fram till deras växel.

Enligt Leif Lindblad kan det vara uppemot 10 till 12 personer i bara hans bostadsområde som har fått samma brev. Han fick information via en känning om faktureringsstrulet - eftersom han inte har tillgång till internet.

Annons

– Det är många äldre precis som jag som inte har tillgång till internet.

Bolaget meddelar att tillgängligheten till den överbelastade telefonväxeln är bättre men hänvisar kunder som har fått påminnelsen trots betalad faktura att söka kontakt via mejl om de inte kommer fram på telefon.

– Vi har folk som sitter hela tiden och kollar och kontrollerar via mejl. Det går snabbast att komma i kontakt med oss på det viset just nu, säger hon.

De som har råkat betala två gånger kommer att få pengarna tillbaka.

– Vi ber så klart om ursäkt till alla kunder som rätteligen inte ska ha fått en betalningspåminnelse, säger Susanna Strandberg.

Exakt vad som har orsakat faktureringsstrulet är alltså ännu oklart. Men bolaget meddelar att problemet ska vara löst till nästa utskick.

Anton KyhlbäckSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons