Kräver lyse på vägen till daghemmet
För ett flertal år sedan asfalterades en cykelväg mellan Fläderbärsvägen och Fjärilens daghem. I dag, omkring tio år senare har den cirka femhundra meter långa sträckan fortfarande inte någon belysning.
Nu kräver de boende att cykelvägen blir upplyst.
De har lämnat in ett brev med namnunderskrifter från alla i området. 70 stycken.
> Flera olyckor
Under de år som gått har många påtryckningar gjorts, både vid asfalteringen för tio år sedan och även senare, om att vägen borde bli belyst men ingenting har hänt. Kommunen ansåg helt enkelt att det var för dyrt.
De boende skriver i brevet att de fick en utmärkt cykelväg till centrum som frekvent används av både vuxna och skolbarn. Men vintertid och är det för mörkt för att cykla där. De anser att vägen är trafikfarlig i mörker och är oroliga över att någon ska skadas om de inte får vägen upplyst.
– De man har frågat om cykelvägen säger att de inte vågar cykla eller gå där för att det är för mörkt. Det har varit en del olyckstillbud på vägen. En cyklist höll på att köra på en som var ute för att rasta sin hund. Det är av allmänt och mycket starkt intresse att det blir belysning, säger Siv Bertilsson som bor i området.
> Bara fyra stolpar
En arbetare från Olofströms Kraft har varit ute och mätt sträckan och sagt till de boende att det troligtvis inte skulle behövas mer en fyra stolpar på de farligaste ställena.
Kommunens gatuingenjör Sven Olofsson, ville inte uttala sig om mätningarna eller något annat då Sydöstran ringde för att fråga vad de kommit fram till.
– Det är något som kommunstyrelsen får ta ställning till, säger han.
> Inte livsnödvändigt
Paul Nelson, chef på tekniska kontoret menar också att det är en politisk fråga.
– Varenda krona vi lägger numera debiteras stenhårt och ur teknisk synpunkt är belysning inte en livsnödvändighet, säger Paul Nelson
Han har helt förståelse för att det vore bättre om där fanns belysning. Men ur trafiksäkerhetssynpunkt prioriteras inte belysning. Stora vägar ska vara mycket högt trafikerade för att det ska vara tal om belysning.
– Jag tror inte det handlar så mycket om trafiksäkerhet som om trivsel och trygghet. Cyklar har belysning. Så det är en politisk fråga och politikerna kommer nog att fråga vad det kostar, säger Paul Nelson.