Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Livsmedelskrig när Matex växer

OLOFSTRÖM · Nu trappar Matex upp kriget om kunderna för att möta den ökade konkurrensen inom matvaruhandeln i Olofström.
Butiken har planer på att bygga ut och öka sin rena butiksyta med 50 procent.
Olofström • Publicerad 5 juni 2001

– Det är ett sätt att möta konkurrensen från Lidl, men också ett sätt att bygga bort trångboddheten i affären, säger Roland Nilsson.

– Vi har länge haft planer på att bygga ut och ska vi expandera så skall vi göra det nu.

Annons

> Stor omsättning

Han menar att det inte går att sitta med armarna i kors och invänta de långsamma strypdöden när ett multinationellt företag nu som Lidl etablerar sig i Olofström.

I dag har Matex en av Sveriges högsta omsättningar räknat per kvadratmeter butiksyta. Sammanlagt omsätter butiken 70 000 kronor per kvadratmeter.

Matex i Olofström har under en längre tid varit inne på att öppna upp källaren som butiksyta, men har efter hand kommit fram till att en butik i två plan inte är bra.

> Hur bygger ni ut?

– Vi kommer att riva den vita villan på baksidan av Matex för att på så vis ge plats för större butiksyta. Vi har i dag 1000 kvadratmeter och kommer att efter ombyggnaden få ytterligare 500 kvadratmeter, säger Roland Nilsson.

Lokalen är även känd som gamla Holjehallen och har på senare tid fungerat som cykelaffär och senast som jazzlokal.

Fastigheten ägs av Roland Nilsson bolag Holje cash AB som också äger lokalen där Matex huserar.

– I veckan skall vi träffa företrädare för Axfood AB som vi har kontrakt med när det gäller matleveranser, säger Roland Nilsson.

> Framtida planer

Annons

– Vi vill först innan vi lämnar in bygglovsansökan informera oss om vilka planer som Axfood AB har för framtiden i regionen när det gäller eventuella utbyggnader.

I dag har Axfood AB kontrakt med Hemköp i Karlshamn, Vivo i Bromölla och Extrafavör i Sölvesborg.

– Visar det sig nu att det inte är några andra handlare i kedjan som har planer på utbyggnader i regionen så sätter vi igång vår utbyggnad omedelbart, säger Roland Nilsson som tillägger:

– Anfall är bästa försvar.

Jörgen Klinthage
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons