Måsen trivs bland Volvos kuggar
Reparatör Torsten Johnsson berättar att pressen inköptes i början av 60-talet och fick nummer 3053. Den ersatte 1313 som var gammal redan 1957 när Torsten började på bruket. Halva 1313 ägdes av svenska staten eftersom den användes för tillverkning av granater. Staten betalade också en del av underhållet. Den stod då på gamla avdelning 52 på Södra. Till Norra flyttades den 1960 och där blev det inte så många år.
Schulerpressarna fick snart ge sig för den ”nya tekniken” som i detta fallet var att den mekaniska kraftöverföringen ersattes av hydraulisk som kom i mitten på 60-talet.
Ornitolog Johnny Karlsson minns att på 60-talet såg man aldrig några fiskmåsar inne i Olofström utan de höll sig ute i sjöarna. I dag är det helt annorlunda:
– Om morgnarna står jag ibland och blundar och låtsas att jag befinner mig i en hamn på västkusten, säger Johnny. På Norra fabrikens tak finns måsar och trutar och måsarna häckar även på First hotells tak.
Han förstår att måsparet valt pressens kugghjul som boplats. Dit når inte katt, grävling och räv så lätt. Men måsen måste vara på sin vakt varje sekund för att inte riskera bli bestulen på äggen.
Apropå fåglar i industrin rapporterar han också att en forsärla byggt inne på Volvos område. En bit nedanför Kraftstationen. Intressant med tanke på debatten kring kraftstationen i Östad. Där uppges att en orörd fors är nödvändig med tanke på bl a forsärlan.
Fåglar är nog tåligare än vi tror. En trädgårdsarbetare som planterade i rabatterna intill fiskmåsen sa i går att han aldrig skulle vilja bo så nära Volvo som måsen gör.