Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

"Medierna vill utrota Norén"

OLOFSTRÖM · Journalistkåren är ute efter Lars Noréns skalp. Så tolkar Olofströmsregissören Zoltan Schapira den senaste tidens fräna debatt om huruvida Norén bär ansvar för polismorden i Malexander.
– Medierna vill utrota honom bara för att han kritiserat dem, dundrar han.
Olofström • Publicerad 20 juni 2001

Zoltan Schapira har tagit mycket illa vid sig av mediastormen som följt efter tv-dokumentären som sändes på tvåårsdagen av Malexandermorden. Återigen är det Lars Noréns pjäs Personkrets 7:3 som stått i centrum. Kritiken har inte, som tidigare, främst handlat om varför fängelsedömda brottslingar i kulturens namn ska få propagera för nazismen. Snarare har man diskuterat fängelseledningens och teaterteamets aningslöshet - att de inte förstod att fångarna ägnade tiden utanför murarna åt att planera bankrån.

> Inga mord utan teater

Annons

Röster har hävdat att bankrånen under våren 1999 - även det i Kisa som ledde till polismorden - aldrig hade hänt om inte Tony Olsson medverkat i Sju Tre. På så sätt görs teaterledningen med Lars Norén i spetsen indirekt ansvarig för skotten i Malexander. Kritiken mildrades inte av att Norén vägrade vara med i tv-dokumentären.

Zoltan Schapira rasar mot kritiken.

– Varför ska Lars Norén förklara samma sak tio gånger? Han bestraffades när det hände. Varför ska han straffas igen? Han har uttryckligen sagt att han sörjer polismorden. Den sorgen är hans och den får han bära, säger Zoltan Schapira med skärpa.

> Ute efter hämnd

Han är övertygad om att journalistkåren är ute efter hämnd. I en tidigare pjäs, Personkrets 3:1, angriper Lars Norén medierna starkt. Nu ser de sin chans att slå tillbaka, att förgöra honom.

Är det inte angeläget att diskutera ett teaterprojekt som fick sådana konsekvenser?

– Jo, men han kan inte göras ansvarig. Han genomförde ett projekt, som man även provat utomlands. Han fick ett material att forma, arbetade med fångar som han antog snart skulle bli fria. Det var många som undertecknade tillståndet för de intagna att lämna fängelset under repetitionerna. Det är i så fall andra som bär ansvaret, tycker Schapira.

> Spegla åsikter

Det har även spekulerats i Noréns politiska sympatier mot bakgrund av att fångarna fritt fick uttrycka nazistiska åsikter på scenen.

Zoltan Schapira poängterar att mästerregissören skrivit verk som klart tar avstånd från nazismen. Han tycker att diskussionen är mer än lovligt märklig.

Annons

– Det finns filmer där folk propagerar för nazismen. Det är samma sak här. Syftet med Sju Tre var att spegla åsikter i samhället. Så måste konstnärer få arbeta. Lars Norén är en av de första dramaturgerna att använda psykorealismen som stil. Han använde psykodrama som terapiform.

Att terapin i åtminstone Tony Olssons fall var direkt olämplig kan inte Norén lastas för, anser Schapira. Det var inte hans sak att göra personlighetstester på fångarna. Han kunde aldrig heller veta vad de hade i baktanke.

> En av de största

Zoltan Schapira medger att Lars Norén är kontroversiell, liksom Strindberg var på sin tid.

– Han är en av de största nutida dramaturgerna. Samtidigt är han en oerhört känslig person.

Som därför ska undgå kritik?

– Det är ingen kritik att göra någon ansvarig för mord. Det är något annat. Här har man pratat om moraliskt ansvar mot en person som inte har något som helst ansvar. Och som jag sagt: han har redan uttryckt sin sorg om vad som skedde i Malexander. Då har man rätt att hålla tyst.

– Jag tycker vi ska låta honom arbeta vidare och göra färdigt sitt verk. Det vore en oerhörd förlust om han lämnade Sverige.

Anders Nilsson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons