Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Olofströmskvinna förlorade 3.000 på kortstöld

OLOFSTRÖM · En kvinna i Olofström blev i julas bestulen på sitt kontokort. När hon gjorde upptäckten efter ett par dagar fattades drygt 3 000 kronor på kontot.
– Uttagen är gjorda på flera olika ställen i närområdet. Vi får utreda och se om butikerna krävt legitimation, säger närpolischefen Tommy Eriksson.
Olofström • Publicerad 5 januari 2001

Enligt Sparbanken är grundregeln att affärerna ska kräva legitimation av de kunder som använder kontokort.

– Det gäller såvida inte kunden är känd, säger bankchefen Sivert Carlsson.

Annons

Huruvida den drabbade kvinnan ska ersättas av banken beror på vilket sätt hon blivit av med kortet. Om hon slarvat är det hennes eget ansvar. Likaså om hon lämnat plånboken inlåst i bilen eller i en handväska.

Det är skillnad om man blir utsatt för hot eller rån.

– Man får göra en avvägning från fall till fall. Bankkort ska hanteras med aktsamhet och dessutom spärras så fort som möjligt om man blir av med det, säger Sivert Carlsson.

Banken har ansvaret för kontokortet från den dag det spärras.

Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons