Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Oron är fortfarande stor bland Volvoanställda

Två dagar efter årsmötet med medlemmarna i Volvos verkstadsklubb är oron fortfarande stor.
Vad som händer efter 2023 är fortfarande höljt i dunkel.
– Vi delar den oron, säger Björn Olsson och David Biske i verkstadsklubbens styrelse.
OLOFSTRÖM • Publicerad 12 februari 2019
Björn Olsson och David Biske är ordförande respektive vice ordförande i Verkstadsklubben i Olofström
Björn Olsson och David Biske är ordförande respektive vice ordförande i Verkstadsklubben i OlofströmFoto: Jan-Erik Martinsson

Som Sydöstran tidigare berättat är oron bland de anställda stor sedan det via en rapport från en löntagarkonsult framkommit att Volvo cars planerar för en framtid där det finns anledning att tro att det kommer att försvinna jobb från Olofström.

– Vi kan i alla fall inte tolka de på något annat sätt, diskussionerna har varit att att investera i en ny presslinje i Gent eller Göteborg. Gent finns inte längre med i planerna. I övrigt vet vi inte, säger Björn Olsson, ordförande i Volvofacket.

Annons

Medlemmarna fick information om den rådande situationen på årsmötet den gångna helgen och efter vad Sydöstran erfar så blev de inte mycket lugnare efter löntagarkonsultens redogörelse som föredrogs av Björn Olsson.

– Det jag fått till mig är att alla verkade nöjda med informationen, men det fortsätter att strömma in mail om följdfrågor. Oron är påtaglig, det går inte att förneka.

Om Volvoledningen fullföljer planen att investera en ny presslinje i Göteborg så säkrar man tillverkningen i Sverige, men det kan få förödande konsekvenser för Olofström.

– Då får vi stora problem. Det handlar om tillverkning av bland annat skärmar och huvar. 75 procent av våra anställda i produktionen jobbar med det. Det krävs ingen raketforskning för att förstå vad det skulle innebära.

Med tanke på att det finns 2 200 anställda i produktionen idag så skulle det innebära att 1000 personer förlorar jobben.

– Några siffror får du inte av mig. Vi har ingen sådan fakta och några spekulationer vill jag inte ge mig in i, säger Björn Olsson.

Såväl Biske som Olsson tror att en kommande Sydostlänk skulle förändra en hel del för Volvo i Olofström.

– Det skulle bli betydligt billigare fraktkostnader om vi fick 18 kilometer järnväg, problemet är ju att bygget aldrig kommer igång och snart är det försent, säger Björn Olsson.

David Biske fyller i:

– Det sägs att det kostar 2,4 miljarder att bygga järnvägen och med tanke på att kostnaden för snabbtågen är beräknad till 240 miljarder så är det en försvinnande liten del som har stor påverkan både för Volvo, Ikea och Karlshamns hamn.

Annons

Volvofacket jobbar nu vidare med att säkra jobben i Olofström.

– Det är det enda vi kan göra. Vi har fått besked på att det ska tas ett beslut om framtiden detta året. Vi får avvakta och se hur det ser ut.

Under tiden rullar arbetet på Volvo vidare i oförminskad takt.

Jan-Erik MartinssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons