Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Uppseglande tvist om kommunens nya profil

OLOFSTRÖM · Debatten om Olofströms kommunprofil är i full gång.
Folkpartisten Bo Edenborg förkastar förslaget ”Internationella Olofström” och har på eget bevåg kontaktat en formgivare för att få en grafisk design på ”Bilstaden med kultur”.
Olofström • Publicerad 8 juni 2001

Bo Edenborg tycker att alla förslag till kommunprofil ska få samma chans.

Han reagerade när marknadsföraren Anna-Karin Petersson presenterade en grafiskt förslag på ”Internationella Olofström” för kommunpolitikerna i förra veckan.

Annons

– Det är ett hugskott. Mitt alternativ har försvunnit, dundrar han.

– Internationella Olofström är värdelöst. Det säljer inte. Vi ska ju locka turister och företag. Då ska vi tala om vad vi är bra på.

Han har i flera år slagits för parollen ”Bilstaden med kultur”. Utan att få alltför många anhängare.

> Ny design

Nyligen skrev han till den formgivare i Karlshamn som samarbetat med Anna-Karin Petersson kring ”Internationella Olofström”. Han vill ha en design även på sitt förslag.

Formgivaren svarar:

”Om man nu vill ändra sig och visa ett annat ansikte och kanske nå en annan målgrupp måste vi tänka om och då krävs en ny genomgång.” (...) ”... det är min bestämda uppfattning att ditt förslag måste förankras i en bredare grupp innan det kan bearbetas”.

Anna-Karin Petersson vill inte gå i polemik med Bo Edenborg. Hon säger att tanken att lyfta fram det internationella bara är ett förslag bland många andra. Hon är öppen för alla idéer. Fast temat bilstaden brinner hon inte för, det erkänner hon.

– Jag säger inte att det är fel. Det är okej om politikerna vill fokusera på bilen.

De marknadspiloter som Sydöstran talat med gillar ”Internationella Olofström”, även om något formellt beslut om förslaget inte fattats.

Annons

> Mot bilstaden

– Det låter framtid, det låter fräscht. Bilstaden tilltalar inte mig lika mycket, säger Sandra Corazza.

Åke Giselsson är också positiv men efterlyser fler idéer.

– Framförallt är det bra att diskussionen kommer igång. Det sätter fart på tankarna.

Anders Nilsson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons