Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Avbeställningsskydd dyr affär för resande

RONNEBY · Det blir dyrare att återförsäkra resenären i ett försäkringsbolag - och det är en merkostnad som resenären då får betala.
Tommy Persson på Tourné Resebyrå i Ronneby tycker att den kritik som blossat upp kring researrangörernas avbeställningsskydd fått allt för stora proportioner.
Ronneby • Publicerad 27 juni 2001

Hur ska researrangörerna hantera kundernas avbeställningsskydd?

Resebyråerna kritiseras i media för att själva behålla kundernas avbeställningsskydd istället för att återförsäkra resenären i ett försäkringsbolag. Det betyder att bolagen själva avgör om ersättning ska betalas ut om resenären exemelvis blir sjuk.

Annons

> Merkostnad för kunden

Mot den bakgrunden blev avbeställningsskyddet igår en ”het potatis” i radio och tv sedan det avslöjats att resebyrån Travel International vägrat betala ut ersättning till en kvinna i Malmö. Bolaget accepterade inte det läkarintyg kvinnan lämnade in.

Företaget kränker kvinnans integritet, dundrade Konsumentverket i en kommentar.

– Det stämmer att branschen över lag väljer att inte återförsäkra resenären i försäkringsbolag. Själva förfarandet som sådant kan naturligtvis få till följd att det uppstår en konflikt mellan researrangören och kunden.

– Å andra sidan uppstår det ju ibland konflikter mellan försäkringstagare och försäkringsbolag, säger Tommy Persson på Tourné Resebyrå i Ronneby.

Tommy Persson säger samtidigt att nuvarande hantering torde vara förmånligast för kunden/resenären.

– Försäkringsbolagen tar självfallet betalt för sina tjänster och i slutänden är det kunden som får stå för merkostnaden, fortsätter Tommy Persson.

Han känner inte till det fall som relaterades i går i media.

> ”Peanuts” för branschen

– Men researrangören måste haft mycket goda skäl för att neka kvinnan ersätting. Det tecknas ju mängder av återbetalningsskydd och i förhållande till de pengar som branschen hanterar är ersättningsdelen till kunderna ”peanuts” i sammanhanget, menar Tommy Persson.

Annons

Återbetalningsskyddet kan också rymmas inom hemförsäkringen, en allt vanligare lösning. Dessutom har kortkreditföretagen inte varit sena att haka på återbealningsskydden.

– Men här finns det nog anledning för resenären att vara observant. Olika banker betyder olika regler medan skillnaderna mellan företagen inom resebranschen är tämligen små, tillägger Tommy Persson i Ronneby.

Göran Sundén
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons