Avbeställningsskydd dyr affär för resande
Hur ska researrangörerna hantera kundernas avbeställningsskydd?
Resebyråerna kritiseras i media för att själva behålla kundernas avbeställningsskydd istället för att återförsäkra resenären i ett försäkringsbolag. Det betyder att bolagen själva avgör om ersättning ska betalas ut om resenären exemelvis blir sjuk.
> Merkostnad för kunden
Mot den bakgrunden blev avbeställningsskyddet igår en ”het potatis” i radio och tv sedan det avslöjats att resebyrån Travel International vägrat betala ut ersättning till en kvinna i Malmö. Bolaget accepterade inte det läkarintyg kvinnan lämnade in.
Företaget kränker kvinnans integritet, dundrade Konsumentverket i en kommentar.
– Det stämmer att branschen över lag väljer att inte återförsäkra resenären i försäkringsbolag. Själva förfarandet som sådant kan naturligtvis få till följd att det uppstår en konflikt mellan researrangören och kunden.
– Å andra sidan uppstår det ju ibland konflikter mellan försäkringstagare och försäkringsbolag, säger Tommy Persson på Tourné Resebyrå i Ronneby.
Tommy Persson säger samtidigt att nuvarande hantering torde vara förmånligast för kunden/resenären.
– Försäkringsbolagen tar självfallet betalt för sina tjänster och i slutänden är det kunden som får stå för merkostnaden, fortsätter Tommy Persson.
Han känner inte till det fall som relaterades i går i media.
> ”Peanuts” för branschen
– Men researrangören måste haft mycket goda skäl för att neka kvinnan ersätting. Det tecknas ju mängder av återbetalningsskydd och i förhållande till de pengar som branschen hanterar är ersättningsdelen till kunderna ”peanuts” i sammanhanget, menar Tommy Persson.
Återbetalningsskyddet kan också rymmas inom hemförsäkringen, en allt vanligare lösning. Dessutom har kortkreditföretagen inte varit sena att haka på återbealningsskydden.
– Men här finns det nog anledning för resenären att vara observant. Olika banker betyder olika regler medan skillnaderna mellan företagen inom resebranschen är tämligen små, tillägger Tommy Persson i Ronneby.