Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Boende rasar mot nya villorna i Ekenäs

RONNEBY · Jonas Hultgren i Ekenäs sågar förslaget till ny villabebygelse i Ekenäs.
Men det är inte tanken på bebyggelse som sådan i Ekenäs som irriterar Jonas Hultgren. Hans invändningar gäller istället Ronneby kommuns medgivande till byggjätten Skanska att bygga ”småhus på minimala tomter”.
Ronneby • Publicerad 3 mars 2001

Ronneby kommun gör det alldeles för lätt för sig. De som är intresserade av villaboende i Ekenäs vill bygga större hus på större tomter än vad som ryms inom Skanskas planer för område 3 Droppemåla södra, hävdar Jonas Hultgren i sin skrivelse till kommunen.

> Ett konkurrensvapen

Annons

– Begå inte samma misstag som man gjorde i Karlskrona – där försökte politikerna länge styra människors boende innan de slutligen tog sitt förnuft till fånga och i Grönadal upplät större tomter för större villor, varnar Jonas Hultgren.

Han refererar också till ett möte i fjol höstas i stadshuset i Ronneby med Skanska där bara tolv av 36 intressenter förklarade sitt intresse för att bygga i Ekenäs.

Jonas Hutgren poängterar att mer generösa byggytor och större villor är ett skarpt konkurrensvapen i kampen om att få fler människor att flytta till Ronneby.

– Mot den bakgrunden förstår jag inte varför politikerna vill förstöra ett av Ronnebys exklusivaste områden, för det är vad som blir följden om Skanska får klartecken till att bygga ett 70-tal radhus och kedjehus, fortsätter Jonas Hultgren.

Han ser det därför som ytterst angeläget att styrande politiker i Ronneby rätar på ryggen och ställer krav på byggföretaget Skanska.

> Låta efterfrågan styra

– Kommunen har makt att göra detta. Låt efterfrågan styra, uppmanar Hultgren.

I skrivelsen tar han även upp trafiken på Ekenäs–Droppemålavägen. Kommunen har meddelat Jonas Hultgren att vägen trafikeras av högst 1552 fordon/dygn, men den undersökningen är ”gammal”.

– Jag flyttade till Ekenäs 1997. Sedan dess har trafikbilden förändrats väsentligt. Bilarna har blivit fler och hastigheterna högre. Mycket högre. Ett 70-tal nya bostäder medför naturligtvis ytterligare belastning, varför det bör göras en ny mätning innan avgörande beslut fattas.

– Olycksrisken är redan stor nog med tanke på de höga hastigheterna på den aktuella vägsträckan.

Annons

Hultgren föreslår en helt ny väg från Lindekullskurvan genom skogen med anslutning

vid oljecisternerna.

– Denna nya väg skulle lösa flera problem inklusive frågan om anslutningsvägar till de nya bostäderna, spår Jonas Hultgren.

> Behålla ett exklusivt område?

Han avrundar sin skrivelse med en rad frågor.

Några av dem är

*Har kommunen ambitionen att bibehålla Ekenäs som ett exklusivt villaområde?

*Vilken inställning gäller när storlekar på tomter och villor diskuteras?

*Kommer kommunen att genomföra en ny trafikmätning både sett till antal fordon och hastigheter på Ekenäs-Droppemålavägen?

*Varför kan inte kommunen sälja tomterna – varför använda en byggherre som ser till egna intressen. Inte till kommunens?

Göran Sundén
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons