Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Elever väljer skärmen framför sommarlov

RONNEBY Skolgården ligger öde och asfalten är på god väg att mjukna i den heta förmiddagssolen.
Men innanför Espedalsskolans väggar sjuder det av aktivitetet.
Adam Bäckström, Marcus Ronnmar och Sathina Närhi är tre åttaåringar som gärna tilbringar två veckor av sommarlovet i skolan för att få en inblick i den ”Femte Dimensionen”.
Ronneby • Publicerad 22 juni 2001

– Kul och spännande, säger Adam Bäckström och Marcus Ronnmar när de i djup koncentration följer vad som händer på dataskärmen.

> Glädje och upptäckter

Annons

Båda har fyllt åtta och båda deltar i EU-projektet ”5 D – Femte Dimensionen”. Ett lekfullt lärande vid datorer och en tummelplats där barn, studenter och andra resurspersoner delar med sig av sina kunskaper och låter uptäckarglädjen flöda fritt.

Sedan 1997 har varje sommar mellan 70 och 80 barn deltagit i 5 D.

Tidigare år var bland annat KK-stiftelsen inkopplad på finansieringen men från den första april i år är ”Femte Dimensionen”, ett samarbetsprojekt mellan universiteten i Barcelona och Köpenhamn plus BTH, Blekinge Tekniska Högskola samt multimediaföretaget TicTac Interactive.

Ronneby har tilldelats sju miljoner kronor under de kommande tre projektåren.

Espedalsskolan har i flera år haft en nyckelroll i den fortlöpande datoriseringen av Ronnebys skolvärld.

Skolan har varit med i ”5D-satsningen sedan slutet av 90-talet varför det föll sig naturligt att förlägga de två första veckorna av årets sommar-5D på just Espedalsskolan innan verksamheten flyttas över tilll Villa Gymnastiken i Brunnsparken.

> Lottat ut platser

Det råder ingen tvekan om att sommar-5D är en lyckad satsning. Barnen köar för att få vara med och återbuden är få.

– I år sökte bortåt 130 barn till sommar-5D. Anstormningen fick till följd att vi tvingades lotta ut platser en del veckor, berättar Carina Andersson, som delar sin heltid mellan Espedalsskolan och Learning Lab i Villa Gymnastiken i Brunnsparken.

Efterfrågan överträffar alltså utbudet av platser eftersom knappt ett åttiotal barn fördelat på sju grupper får pröva på 5D-pedagogiken under fem veckor.

Annons

Vid onsdagens presentation av ”Femte Dimensionen” på Espedalsskolan medverkade också Rosita Andersson från Learning Lab och Monica Nilsson, forskare på BTH.

– ”Femte Dimensionen” är mer ett lärpojekt än ett IT-projekt. Barnen lär sig samarbeta och får tänka till över sitt eget lärande. Processen är ungefär densamma som när en familj eller ett team på en arbetsplats tar sig an en uppgift.

– Datorn är ett bra verktyg under resans gång men tekniken i sig är inget självändamål, menar Monica Nilsson.

> Löser uppgifter

I ”Femte dimensionen” tar sig barnen stegvis vidare i sitt lärande med stöd av en magisk ledare som ”pratar” med barnen på olika sätt.

I Ronneby har magikern fått det smått kufiska namnet Zarfen. Frågor följs av svar och barnen får hela tiden uppdrag som de ska lösa. Samarbetet blir ett naturligt inslag. Man hjälper den som inte kommit lika långt som en själv.

En labyrint med olika rum har länge använts. För barnen är det en spännande resa att kryssa mellan olika rum och lösa olika uppgifter.

Göran Sundén
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons