KA-Design flyttar Kallinge
Företaget KA-Design med 16 anställda överger Backaryd för Kallinge. Backarydsföretaget har redan börjat ta in anbud på el, värme och-ventilationsarbeten i Kallinge Köks gamla lokaler, och om allt går enligt planerna är produktionen i gång i Kallinge redan veckan efter påsk.
Kent Andersson, delägare i KA-Design, berättar att förvärvet av industrilokalerna i Kallinge löser företagets snara behov av 5 000 kvadratmeter industriyta.
> Kan växa i Kallinge
– i Kallinge finns dessutom möjligheter att växa. De möjligheterna saknas i Backaryd. Där förfogar vi bara över 2 500 kvadratmeter, trots att företaget har lokaler om båda sidor av vägen, säger Kent Andersson.
I Kallinge Köks gamla lokaler finns en lokalyta på totalt 11 000 kvadratmeter.
Behovet av ett väl fungerande kallager plus funderingar på egna utställningar gör att Kent Andersson inte utesluter att KA-Design så småningom behöver
större ytor.
– Vi kan även komma att behöva en del av de lokaler Såtab Go-cart i Kallinge hyr, säger Kent Andersson. Med den förväntade expansionen följer också ett visst anställningsbehov.
> Svårt få tag i yrkesfolk
– När vi har blivit riktigt varma i kläderna i Kallinge kan det bli tal om att nyanställa fem-sex personer. Förutsättningen är naturligtvis att vi får tag i folk med de yrkeskunskaper vi efterfrågar, säger Kent Andersson, som medger att rekryteringen av yrkesfolk är en svårknäckt nöt för träföretag med nischad tillverkning.
KA-Design har lämnat hela köksprogrammet bakom sig för att istället specialisera sig på tillverkning av skjutdörrar i trä till garderober.
– En het produkt inom branschen, för numera är det skjutdörrar som gäller i tillverkningen av garderober, förklarar Kent Andersson.
Kent Andersson är hälftenägare i KA-Design. Resterande 50 porcent av aktiestocken ägs av Elas, ett norskt bolag som specialiserat sig på tåliga inredningsprodukter. Ett exempel är trådkorgar. Bolaget omsätter ungefär 70 miljoner kronor.
> Obruten mark i Norden
– Vi träffades på mässor och det dröjde inte länge förrän vi fattade intresse för varandras produkter, berättar Kent Andersson.
Med samarbetet och samägandet följer gemensamma marknadsföringsinsatser.
– 80 procent av vår produktion går till kunder på den inhemska marknaden.
Samtidigt är vi väl medvetna om att det finns obruten mark i våra grannländer, inte minst i Norge där vår ambition är att ta marknadsandelar.
Backarydsföretagets förvärv av Kallinge Köks gamla lokaler väntas bli klart vid månadsskiftet mars-april.
– Affären ska vara slutförd före april månads inträde, säger Tommy Svensson, Abri:s tillförordnade VD.