Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Kustpilens ljudnivå orsakar klagomål

Många Ronnebybor klagar på att Kustpilen för mer oljud nu än tidigare. Förklaringen kan vara att hastigheten har höjts på vissa av tågets sträckor.
Ronneby • Publicerad 29 juni 2001

-Vid tidtabellskiftet i början på juni höjdes hastigheterna med upp till 160 kilometer i timmen på vissa av Kustpilens sträckor, berättar Janosz Rusin som är spåringenjör på bandriftsledningen vid Banverket i Malmö. Förr var maxhastigheten 140 kilometer i timmen.

Han berättar att man på Banverket har utarbetat ett nytt säkerhets och tågstyrningssystem, kallat FJB, för att kunna köra tågen i högre hastigheter. Kraven på snabbare, säkrare och punktligare tågtrafik växer kontinuerligt och all tågtrafik styrs därför numera från tågledningscentralen i Malmö.

Annons

> Krokig bana

- Det är i första hand geometrin som avgör hur snabbt tågen kan gå, där kurvorna är tvära måste tågen sakta ner, förklarar Janosz Rusin. Även vägskyddet påverkar hastigheten.

Banan genom Blekinge är byggd för länge sedan och ganska krokig. I Ronnebytrakten är det därför endast på en sträcka av ett par kilometer mellan Ronneby och Karlskrona som tåget uppnår 150 kilometer i timmen. I övriga Blekinge håller tågen ungefär mellan 85 och 105 kilometer i timmen. Mellan Kristianstad och Karlskrona är det 127 kilometer järnväg varav tåget kan köras i 160 kilometer i timmen under cirka 30kilometer.

Janosz Rusin är tveksam till om tåget låter mer för att det kör snabbare. Han tror att det är möjligt att tågvagnarnas hjul kan dunka lite mer.

> Brummande motorer

Lennart Jönsson arbetar med underhåll av tågvagnar på SJ. Han berättar att vagnarna på Kustpilen är i gott skick och att underhållet sköts planenligt. Han tror inte att tågets hjul dunkar mer av hastigheten.

- Motorerna kan brumma något mer vid högre hastigheter, menar han. Loken är ju dieseldrivna. Vid eldrift märks ingen ökning av ljudet när tågen går snabbare.

Lennart Jönsson berättar att man hoppas på eldrivna tåg genom Blekinge någon gång under 2004-2005.

> Inga åtgärder

Lars Renström som arbetar med planering av bulleråtgärder på Banverket i Malmö har tagit emot några klagomål på ökat buller.

Annons

- Banverket har en åtgärdsplan för buller som regeringen utfärdat, berättar han. Blekinge kustbana är inte något prioriterat område, den har för lite trafik.

Han tror inte att de Ronnebybor som störs av bullret kan vänta sig några åtgärder med den budget som finns i dag. Har man klagomål kan man dock i fortsättningen vända sig till honom.

Martha Malm
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons