Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Äntligen! är den på plats

Bättre sent än aldrig. Efter 15 år och minst lika många bedrövelser har Helikopter 14 äntligen levererats till Kallinge. – Oavsett alla problem, det är ett väldigt bra system, säger pilot Anders Ljungman.
Kallinge • Publicerad 27 januari 2016

[yirscjbu]

När fanvakten hade paraderat färdigt och trumpetstötarna ebbat ut mot hangartaket, då tog försvarsminister Peter Hultqvist, (S), bladet från munnen i frågan om kanske det mest kaosartade försvarsmateriella projekten i svensk historia.

Annons

– Oavsett förklaring så tycker jag inte att det är acceptabelt. Vi förväntar oss att leverantören nu följer tidsplanen på de resterande helikoptrar som ska levereras, säger Peter Hultqvist.

Det nya helikoptersystemet skulle ha levererats redan 2008, men har alltså blivit kraftigt försenat. Under ett antal år har Sverige därför stått utan förmåga att bedriva ordentlig ubåtsjakt, sedan de gamla helikoptrarna skrotats.

– Vi har ett stort behov av att så fort som möjligt få tillbaka den kompetensen, alltså att bedriva underrättelseoperationer och sjöövervakning, konstaterar försvarsministern med tanke på det kraftigt förändrade säkerhetspolitiska läget i Sveriges närområde.

På helikopterflottiljen i Kallinge har nu personalen under flertalet år väntat på att få sina nya helikoptrar. Den version som nu, äntligen, är på plats heter Helikopter 14 F, vilket innebär att den har sjöoperativ förmåga, inklusive ubåtsjakt.

Anders Ljungman är pilot. Han beskriver att han och kollegorna har stått och stampat i väntan på den nya tekniken.

– Men oavsett de problem som varit under själva projektet, det är ett väldigt bra system, säger han och hyllar Helikopter 14:s olika förmågor.

– Det är ett robust system, men samtidigt väldigt lättmanövrerat.

Den helikopter som överlämnades till Kallinge under onsdagen är den första av totalt nio med sjöoperativ förmåga som senast 2020 ska finnas på flygflottiljen. Totalt har Sverige beställt 18 exemplar.

Helikopter 14 F har en besättning på mellan tre och fem personer. Den kan bland annat utföra trupplandsättningar, sjukvårdstransporter samt alltså sjöoperativa uppgifter. Som mest kan 20 personer få plats i flygfarkosten.

Totalt ska nio helikoptrar med sjöoperativ förmåga levereras till Kallinge, senast 2020. Foto: Mattias Mattisson
Totalt ska nio helikoptrar med sjöoperativ förmåga levereras till Kallinge, senast 2020. Foto: Mattias Mattisson
Försvarsminister Peter Hultqvist, FMV:s ställföreträdande generaldirektör Dan Ohlsson och flygvapenchef Mats Helgesson kan nu andas ut. Den första Helikopter 14 F överlämnades under onsdagen till helikopterflottiljen i Kallinge. Foto: Mattias Mattisson
Försvarsminister Peter Hultqvist, FMV:s ställföreträdande generaldirektör Dan Ohlsson och flygvapenchef Mats Helgesson kan nu andas ut. Den första Helikopter 14 F överlämnades under onsdagen till helikopterflottiljen i Kallinge. Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Mellan tre till fem besättningsmän, beroende på uppdrag, krävs för att flyga Helikopter 14 F. Som mest kan 20 personer få plats. Foto: Mattias Mattisson
Mellan tre till fem besättningsmän, beroende på uppdrag, krävs för att flyga Helikopter 14 F. Som mest kan 20 personer få plats. Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Ett väldigt bra helikoptersystem, konstaterar pilot Anders Ljungman. Foto: Mattias Mattisson
Ett väldigt bra helikoptersystem, konstaterar pilot Anders Ljungman. Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Jens SvenssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons