Äntligen! är den på plats
[yirscjbu]
När fanvakten hade paraderat färdigt och trumpetstötarna ebbat ut mot hangartaket, då tog försvarsminister Peter Hultqvist, (S), bladet från munnen i frågan om kanske det mest kaosartade försvarsmateriella projekten i svensk historia.
– Oavsett förklaring så tycker jag inte att det är acceptabelt. Vi förväntar oss att leverantören nu följer tidsplanen på de resterande helikoptrar som ska levereras, säger Peter Hultqvist.
Det nya helikoptersystemet skulle ha levererats redan 2008, men har alltså blivit kraftigt försenat. Under ett antal år har Sverige därför stått utan förmåga att bedriva ordentlig ubåtsjakt, sedan de gamla helikoptrarna skrotats.
– Vi har ett stort behov av att så fort som möjligt få tillbaka den kompetensen, alltså att bedriva underrättelseoperationer och sjöövervakning, konstaterar försvarsministern med tanke på det kraftigt förändrade säkerhetspolitiska läget i Sveriges närområde.
På helikopterflottiljen i Kallinge har nu personalen under flertalet år väntat på att få sina nya helikoptrar. Den version som nu, äntligen, är på plats heter Helikopter 14 F, vilket innebär att den har sjöoperativ förmåga, inklusive ubåtsjakt.
Anders Ljungman är pilot. Han beskriver att han och kollegorna har stått och stampat i väntan på den nya tekniken.
– Men oavsett de problem som varit under själva projektet, det är ett väldigt bra system, säger han och hyllar Helikopter 14:s olika förmågor.
– Det är ett robust system, men samtidigt väldigt lättmanövrerat.
Den helikopter som överlämnades till Kallinge under onsdagen är den första av totalt nio med sjöoperativ förmåga som senast 2020 ska finnas på flygflottiljen. Totalt har Sverige beställt 18 exemplar.
Helikopter 14 F har en besättning på mellan tre och fem personer. Den kan bland annat utföra trupplandsättningar, sjukvårdstransporter samt alltså sjöoperativa uppgifter. Som mest kan 20 personer få plats i flygfarkosten.