Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Piloten höll för hög marschhöjd

KALLINGE SK 60-piloten tog lätt på säkerhetsbestämmelserna.
Marschhöjden under den flygning som slutade i dramatik var 8500 meter och därmed 2500 meter över maxgränsen.
Båda passagerarna saknade möjlighet till syrgastillförsel.
Den mycket rutinerade flygvapenpiloten tilldelas nu i slutet av sin karriär en reprimand av F17:s flygchef.
Ronneby • Publicerad 1 mars 2001

Bestämmelserna är enligt flygenhetsledningen glasklara och kan inte missförstås. Om syrgasutrustning saknades för en passagerare är högsta tillåtna flyghöjd 6000 meter.

–De som flyger SK 60 ska vara medvetna om reglerna och får inte kompromissa. Att det var vana stridspiloter som åkte med gör inte min bedöm nin g mjukare.

Annons

–Jag ser lika allvarligt på det hela, påpekar F17.s flygchef, överstelöjtnant Thomas Niclason.

Bestämmelserna återfinns i de särskilda förarinstruktionerna för flygplanstypen ifråga. De framgår också i de övergripande ordnings- och säkerhetsinstruktionerna för militär flygverksamhet.

> Ingen nödsyrgas

Ingen av de två viggenpiloter som hämtades av SK 60:n i Kallax/Luleå respektive Uppsala hade tillgång till syrgas i ett nödläge. Varken han som ombytt till uniformskläder satt i framsits eller han som iförd viggenhjälm och viggenoverall åkte baksits.

Då den aktuella SK 60:n var omdisponerad till fyrsitsig version genom att katapultstolarna var bortmonterade fanns inte tillgång till den nödgasutsrustning som annars ligger i anslutning till fallskärmen i katapultstolens rygg.

> Samma flygplan

Thomas Niclasson understryker att en fyrsitsig SK60 egentligen är samma flygplansindivid som det vanliga skolflygplanet grundkonstruerat för två man ombord, flygelev och lärare.

SK 60 är ett flexibelt flygplan som enkelt kan anpassas för olika uppdrag. Så sker ofta med de tidigare F5 maskiner som nu är baserade på Blekinge Flygflottilj.

> En duvning

Efter överträdelsen av flyghöjdsreglerna under ett ”vanligt transportuppdrag” såg sig flygchefen tvingad att påminna hela enheten om vad som gäller. Alla flygförare både i transportgruppen och på jaktviggendivisionen fick en duvning i går vid en gemensam samling.

Annons

–De lite äldre piloter som enbart flyger SK 60 är bara en handfull.

–Men samtliga piloter på 37-systemet utom fyra som går grundläggande flygslagsutbildning är i bland i luften med SK60, förtydligar överstelöjtnant Thomas Niclasson på F17.

Mats Pihlgren
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons