Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Spända amerikanska motormuskler i parken

Under lördagen gjorde hundratals muskel-och ponybilar än en gång entré i Ronneby Brunnspark.
Ronneby • Publicerad 4 augusti 2019
Hundratals muskelbilar gjorde än en gång entré i Brunnsparken. Ägare till Cabrioleter fick bråttom när åska och regn drog närmade sig Ronneby Brunnspark.
Hundratals muskelbilar gjorde än en gång entré i Brunnsparken. Ägare till Cabrioleter fick bråttom när åska och regn drog närmade sig Ronneby Brunnspark.Foto: Saga Abramsson

För sjätte gången arrangerades Pony & Muscle Car Meet i Ronneby Brunnspark. I den grönskande brunnsparken gjorde hundratals muskelbilar entré. Evenemanget arrangeras av en gemensam grupp av olika bilklubbar.

– Trevligt är verkligen rätta ordet! Vi lär återkomma, säger Ulf och Lillemor Hamberg. De sitter utanför sin pony car. De är här för första gången och hörde talas om utställningen via sociala medier.

Många pony-och muskelbilar hade motorhuvarna uppe för att visa de stora V8-motorerna.
Många pony-och muskelbilar hade motorhuvarna uppe för att visa de stora V8-motorerna.Foto: Saga Abramsson
Annons

Vinnarna i klassen Peoples choice 1980-1989 blev Carola Karlsson och Roger Andersson. Deras Chevrolet Corvette har de haft sedan två år tillbaka och har kört från Kristianstad.

– Det är första gången vi är här med bilen. Vi båda blev så chockade när vi vann. Vi hade verkligen ingen tanke på det, men det känns jättekul, säger Carola Karlsson.

Enligt Johnny Åberg, en av arrangörerna, begav sig många bilar när ovädret drog fram över Ronneby. Trots det säger han sig vara nöjd med dagen att alla som hjälpte till har gjort ett enastående arbete.

Johnny berättar vidare att en besökare bilade 140 mil från Luleå. Föregående år har omkring 500 bilar samsats om utrymmet i Ronneby Brunnspark. Mer exakt antal bilar och besökare vet Johnny Åberg och hans kollegor om några dagar.

bild 1/16
Ägare till Cabrioleter fick brått när åska och regn drog närmade sig Ronneby Brunnspark.
Ägare till Cabrioleter fick brått när åska och regn drog närmade sig Ronneby Brunnspark.Foto: Saga Abramsson
– Jag räddar inte världen, men när jag kör runt i den här kan jag i alla fall bjuda på lite historia, säger Mats Johansson om sin nyköpta Ford 1930 årsmodell. Mats Johansson, Thomas Sandqvist, Magnus Johansson.
– Jag räddar inte världen, men när jag kör runt i den här kan jag i alla fall bjuda på lite historia, säger Mats Johansson om sin nyköpta Ford 1930 årsmodell. Mats Johansson, Thomas Sandqvist, Magnus Johansson.Foto: Saga Abramsson
– Drömmen är väl att äga en egen en dag. Fram till dess så har jag den på armen, säger Roger Johansson och visar upp sin tatuering på armen.
– Drömmen är väl att äga en egen en dag. Fram till dess så har jag den på armen, säger Roger Johansson och visar upp sin tatuering på armen.Foto: Saga Abramsson
Ägare till Cabrioleter fick brått när åska och regn drog närmade sig Ronneby Brunnspark.
Ägare till Cabrioleter fick brått när åska och regn drog närmade sig Ronneby Brunnspark.Foto: Saga Abramsson
Vinnarna i kategorin Peoples choice 1980-1989 blev Carola Karlsson och Roger Andersson, med sin Chevrolet Corvette.
Vinnarna i kategorin Peoples choice 1980-1989 blev Carola Karlsson och Roger Andersson, med sin Chevrolet Corvette.Foto: Saga Abramsson
Vinnaren i klassen ”Peoples choice 2000-2009” blev Mats Carlsson med sin Cheval Liberite Gold Claes. Från Fagersta.
Vinnaren i klassen ”Peoples choice 2000-2009” blev Mats Carlsson med sin Cheval Liberite Gold Claes. Från Fagersta.Foto: Privat, Johnny Åberg
Lollo Larsson och Stefan Thulin i en svart mustang. -Den här har över 550 hästkrafter. Det är jag som äger den. Men jag är blind så Lollo får vara chaufför, säger Stefan entusiastiskt.
Lollo Larsson och Stefan Thulin i en svart mustang. -Den här har över 550 hästkrafter. Det är jag som äger den. Men jag är blind så Lollo får vara chaufför, säger Stefan entusiastiskt.Foto: Saga Abramsson
Ulf och Lillemor Hamberg är här för första gången. De hörde talas om utställningen via sociala medier.
Ulf och Lillemor Hamberg är här för första gången. De hörde talas om utställningen via sociala medier.Foto: Saga Abramsson
Vinnarna i klassen ”Peoples choice 1990-1999” blev John och Christian Ivarsson, från Bräkne-Hoby. Med muskelbilen Pontiac Firebird 1993 som de ägt sedan 2012. Tom Persson från Bräkne-Hoby står för motivet.
Vinnarna i klassen ”Peoples choice 1990-1999” blev John och Christian Ivarsson, från Bräkne-Hoby. Med muskelbilen Pontiac Firebird 1993 som de ägt sedan 2012. Tom Persson från Bräkne-Hoby står för motivet.Foto: Privat, Johnny Åberg
Vinnaren i ”Peoples choice 1970-1979” blev Magnus Jönsson från Bromölla, med sin ford.
Vinnaren i ”Peoples choice 1970-1979” blev Magnus Jönsson från Bromölla, med sin ford.Foto: Privat, Johnny Åberg
Muskelbilar

Historia

Muskelbilar började ta form i USA under 60-talet. Bilindustrin ville tillverka bilar för ungdomar. Därför monterade de kraftiga V8-motorer, avsedda för racing, i ”vanliga Svenssonbilar”.

– Begreppet ”Pony car” är ett samlingsnamn för de mindre bilmodeller som tillverkades. Kriterierna för att få kalla en bil för ”Pony car” är att den ska vara fyrsitsig, ha två dörrar samt ha en sportig framtoning, säger Johnny Åberg, en av arrangörerna.

Muskelbilskonceptet har spridit sig över världen och körs i dag av alla åldrar. I dag produceras även splitter nya muskelbilar.

Saga Abramsson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons