Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Kräver att flaskhals byggs bort

Regeringen måste ta ett större ansvar för Blekinges infrastruktur. Det anser regionrådet Christina Mattisson (S) som nu kräver att E 22 byggs ut till motorväg mellan Ronneby och Nättraby. Utbyggnaden beräknas kosta 700 miljoner kronor.
Blekinge • Publicerad 21 januari 2017
Motorvägsstandard mellan Ronneby och Nättraby är ett krav som nu framförs av Blekinges regionråd. Hon vill ha in utbyggnaden i den nya nationella planen för infrastruktur. Foto: Fredrik Sandberg
Motorvägsstandard mellan Ronneby och Nättraby är ett krav som nu framförs av Blekinges regionråd. Hon vill ha in utbyggnaden i den nya nationella planen för infrastruktur. Foto: Fredrik Sandberg

– Ombyggnaden måste tas med i kommande nationella plan för infrastrukturen. Sträckan är viktig transportled för hela Sydöstra Sverige och en pulsåder i Blekinges kommunikationer, säger hon.

Nyligen presenterade Trafikverket en åtgärdsvalsplan för hur E 22 mellan Ronneby och Karlskrona ska byggas ut. Genom alla år har planeringen av utbyggnaden geografiskt begränsats av Björketorps vägskäl i väst och Nättraby i öst. Nu har myndigheten utökat utredningsområdet västerut, ända fram till trafikplats Ronneby östra.

Annons

– Ett mycket klokt val av Trafikverket. Sedan vägutredningen gjordes 2003 har godstrafiken längs avsnittet ökat med 50 procent, så utökningen är befogad. Vi kan inte ha en Europaväg som är så hårt trafikerad och där de boende måste korsa vägen med livet som insats för att nå busshållplatser, säger Christina Mattisson.

Den statliga myndigheten pekar på flera brister i nuvarande vägtyp. Hastighetsgränserna pendlar snabbt på korta sträckor, det finns cirkulationsplatser på två platser och sammantaget upplevs vägen ha mycket låg framkomlighet, med köbildning som följd.

Trafikflödet proppar ofta igen om ett långsamtgående fordon, exempelvis en traktor med släp, befinner sig på vägen.

– En väg som ingår i det transeuropeiska vägnätet ska inte ha så dålig framkomlighet. Därför vill vi att regeringen lyfter in vägsträckan i den nationella planen för infrastruktur som beslutas under 2018.

Enligt regionrådet har det en längre tid pågått ett intensivt lobbyarbete från Blekinge, riktat mot politiker och tjänstemän på riksnivå.

– Vi har haft infrastrukturminister Anna Johansson på besök två gånger det senaste året och hon har också fått åka längs E 22 genom Blekinge för att hon ska få en egen bild av behovet. I mars träffar jag Trafikverkets generaldirektör för att återigen betona vikten av att vägen byggs ut.

– När det gäller E 22 mellan Ronneby och Karlskrona har jag svårt att se att det inte skulle vara en lönsam investering. Gods- och persontrafiken ökar hela tiden och vi har nått maxtaket för vad sträckan klarar av.

E 22 kommer sannolikt aldrig att få motorvägsstandard genom hela Blekinge. Men Christina Mattisson anser att sträckan mellan Ronneby och Karlskrona ska bli fyrfältig, inte minst på grund av att det är ett tungt pendlingstråk och att en utbyggnad skulle möta Blekingehamnarnas framtida behov. Dessutom skapar nuvarande väg som sagt en barriäreffekt för de boende i exempelvis Listerby.

Trafikverkets åtgärdsvalsstudie föreslår att Ronneby-Karlskrona byggs ut till motorväg i befintlig vägsträckning. Prislappen för att bygga ut vägen till motorvägsstandard är beräknad till cirka 700 miljoner kronor. Den aktuella vägsträckan är cirka 13 kilometer lång. Enligt Trafikverkets studie ska trafikplatser byggas i Listerby och Hasslö vägskäl. Dessutom ska trafikplatsen i Nättraby byggas om.

Den nya nationella planen för infrastruktur sträcker sig fram till 2029.

Christina Mattisson, regionråd i Blekinge. Foto: Mattias Mattisson
Christina Mattisson, regionråd i Blekinge. Foto: Mattias Mattisson
Jens SvenssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons