Ronneby får utmärkelse för callcenterkommun
Det är IT Scandinavia, Invest in Sweden och Consultant AB som utsett Ronneby och Karlskrona till årets call centerkommuner 2000.
Tre starka bolag inom IT och callcenter.
Carl Axel Ottosson från Karlskrona kommuns näringslivesenhet tog emot utmärkelsen för de båda kommunernas räkning när han i februari deltog i konferensen Call Center Vision i Stockholm.
> En långsiktig satsning
– Det finns en långsiktig linje i Ronnebys och Karlskronas satsningar på callcenter-verksamhet. De båda kommunerna har förstått att skapa förutsättningar för tillväxt på det här området, säger Carl Axel Ottosson.
Vid torsdagens presskonferens i Ronneby stadshus visades bucklan och diplomen.
Ett diplom till vardera kommun säkerställer borgfreden mellan Karlskrona och Ronneby. Var bucklan ska placeras är däremot en knepigare fråga.
– Möjligen på bensinstationen i Listerby, skämtade Carl Axel Ottosson och Bertil Albertsson, Ronneby kommuns näringslivschef.
I dagsläget arbetar 1800 personer i Blekinge i callcenter-företag eller kundtjänstföretag om man så vill.
I hela Sverige arbetar 45000 personer inom kundtjänstföretag.
> Årlig tillväxt på 30 procent
– Kundtjänstbranschen präglas av hög tillväxt, kring 30 procent/år, säger Samuel Henningsson, VD för Sober Communication AB i Kallinge.
Samuel Henningsson är även ordförande i det nätverk av kundtjänstföretag som bildats med företag som Gallup, Sifo och Europolitan.
Nätverket växte fram under 1999 med Ronneby och Karlskrona kommuner som pådrivande krafter. I nätverket ingår också utbildare, arbetsmarknadsmyndigheter och andra intressenter kring kundtjänstbranschen.
Braschens rekordsnabba tillväxt i Sverige spås resultera i att antalet arbetstillfällen fördubblas inom bara några år.
– När 2003 går mot sitt slut bör 100 000 personer arbeta i callcenter-företag eller företag med starka kopplingar till kundtjänstföretag, säger Samuel Henningsson.
> England i topp
England toppar statistiken i Europa – där arbetar 400 000 personer i kundtjänstföretag. Tillväxten är särskilt påtaglig i en brittiska övärlden.
Vid gårdagens presskonferens i Ronneby fanns callcenter-profilen Philip Cohen med på telefon.
– ”Årets kommun” utses i många olika sammanhang, så varför inte även utse
callcenter-kommuner. Karlskrona och Ronneby har agerat med utgångspunkt från att callcenter är en framtidsbransch, det gör dem till välförtjänta pristagare, förklarade Philip Cohen.