Stadsarkitekt totalsågar utspel om asfaltering i centrum
– Jag blev uppriktigt ledsen när jag läste om förslaget och kände att jag måste reagera. Som förslaget är utformat är det väldigt kontraproduktivt, säger Emina Kovacic.
Hon arbetar som stadsarkitekt i grannkommunen Karlshamn och är sedan många år boende i Ronneby.
Kovacic reagerar alltså starkt på Liberalernas vallöfte att såväl Kungsgatan som Strandgatan i centrala Ronneby ska få ny gatubeläggning i form av asfalt.
Löftet lanserades härom veckan av Roger Gardell (L) som anser att gatsten är en förlegad gatubeläggning.
– I dag studsar bussar och bilar över hela Kungsgatan som är kraftigt trafikerad. Det kanske funkade med gatsten när det var häst och vagn som gällde, men nu är det andra tider, sa Gardell till Sydöstran den 29 maj.
Enligt Karlshamns stadsarkitekt består en stad av så mycket mera än bara bilgator.
– Allt är en helhet och gaturummet är en viktig länk mellan byggnader med olika verksamheter, man signalerar också olika funktioner som handel, kaféer och service.
– Man uppmuntrar människor till olika slags beteenden: Att stanna till, handla, sitta på en bänk, umgås – eller i all hast köra igenom.
– Om man asfalterar dessa två gator signalerar man egentligen bara en sak – genomfartstrafik, säger hon.
Enligt Kovacic är signalvärdet i gatsten dessutom viktigt ur ett kulturhistoriskt perspektiv.
– Man talar om att man befinner sig i en kulturhistoriskt intressant miljö, där man kan träffa människor. Och där det finns många andra, där är det tryggt att vara.
– Det är oerhört viktigt att detta tas i beaktande, med tanke på den senaste tidens diskussioner om trygghet, säger hon.
Kovacic anser att skapandet av ett gångstråk längs Ronnebyån och Strandgatan, som blev verklighet för några år sedan, har blivit ett lyft för staden.
– Vägen finns där som barriär men blir mindre ”farlig” med gatsten, då den signalerar lägre hastighet.
– Asfaltering skulle göra att denna plats till en otrygg och oattraktiv genomfart. Det i sin tur skulle missgynna krögare, handlare och spontana flanörer, säger hon.
Sedan tidigare har politikerna i miljö- och byggnadsnämnden stoppat en asfaltering av delar av Strandgatan, med hänvisning till att det skulle göra stadskärnan mindre attraktiv.