GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Brons reklamvärde värt 20 miljoner för Sölvesborg”

En snöig decemberdag för drygt fem år sedan skrevs en bit brohistoria i Sölvesborg. Då lades den sista pusselbiten trädäck på plats till den 760 meter långa bron över Sölvesborgsviken. En bro var född.
SÖLVESBORG • Publicerad 4 mars 2018 • Uppdaterad 4 mars 2018
Bron har inte minst blivit ett utflyktsmål och otaliga är de bilder som tagits av bron. Men framför allt har bron gett Sölvesborg en ny självbild.
Bron har inte minst blivit ett utflyktsmål och otaliga är de bilder som tagits av bron. Men framför allt har bron gett Sölvesborg en ny självbild.
Foto: Jörgen Klinthage

Att bygga en bro till Listerlandet har kommit upp flera gånger genom tiderna. Bland annat på 70-talet och under det senare 90-talet. Men redan i april 1947 väcktes tanken av en socialdemokratisk politiker och bokhållare vid namnet Alfred Anderfalk.

Det var i samband med upprättande av en generalplan för Stor-Sölvesborg som ett förslag med en broförbindelse med Listerlandet över Kaninholmen fördes fram till Drätselkammaren.

Det skulle dock dröja nästan 70 år innan bron kom på plats. Det första spadtaget till bron togs i september 2011. Drygt ett år senare öppnades den för trafik.

– Äntligen! Det är ett underbart historiskt ögonblick. Det var kommunalrådet Heléne Björklunds (S) kommentar denna dag.

Det skulle dock dröja ännu ett par veckor innan bron var öppen för allmänheten, eftersom den ännu saknade räcken ute vid Kaninholmen.

Ingen annan byggnad har i modern tid haft en sådan betydelse för Sölvesborg som just bron. Bron har uppmärksammats i en rad internationella tidskrifter och fått ta emot utmärkelser, men att den skulle byggas har aldrig varit givet. Bron har även blivit en av de elva mest spektakulära broarna i världen, enligt CNN.

– Jag skulle uppskatta att den uppmärksamhet som vi fått genom media är värt kanske närmare 20 miljoner kronor, säger samhällsbyggnadschef Torwald Hasselbring.

Bron har även blivit ett eget frimärke.

– Vi sålde lokalt 2 000 frimärken med bron. Postverket lär ha sålt flera hundra tusen av frimärket, säger Torwald Hasselbring.

Bron har inte minst blivit ett utflyktsmål och otaliga är de bilder som tagits av bron. Men framför allt har bron gett Sölvesborg en ny självbild. Massor av förslag kom in till kommunen och länge var namnet Regnbågsbron hetast, men till slut vann Sölvesborgsbron namnstriden.

Turerna kring bron har som sagt varit många. Från början uppskattades bron kosta tio miljoner kronor. Slutnotan blev drygt 50 miljoner. Enbart en miljon kronor lades på ljussättningen som varieras allt eftersom dygnets och årstidernas rytm.

Hur bron skulle utformas har också varit en lång historia. Från början var man inne på en utformning i trä i gammaldags stil med belysning i stället för den stålkonstruktion som man till sist fastnade för.

Länge spekulerades det om den kände programledaren Ernst Kirchsteiger barfota skulle få inviga bron över Sölvesborgsviken? Eller om det skulle bli kronprinsessan Victoria? Eller om Chippen skulle ska slå en långboll över viken?

Nu blev det varken Ernst eller Chippen som fick inviga bron utan istället bjöds det på en hejdundrande fest med folkkära visor, lokala stjärnor och klassisk hårdrock.

En viktig förutsättning för att Ljungaviken skulle bli verklighet och senare bron är en av de största markaffärerna i m odern tid som gjorts i Sölvessborg. Kommunen köpte 26 hektar mark för 7,6 miljoner kronor.

– Det är den största affären som jag varit med om under mina år som kommunalråd och den ska ses som ett viktigt steg i att skapa bostäder i havsnära miljö, sa en glad och lätt upprymd Jens Åberg (S) till Sydöstran en höstdag 2003.

Första spadtaget var tänkt att ske 2005, men det skulle av olika anledningar först bli av sex år senare.

Broar i sig en ofta djup symbolik och så också Sölvesborgsbron och bundet ihop Sölvesborg med Listerlandet. Bron gör att man kan bo mitt i skogen på landet och på bara några minuter med cykel kunna ta sig till resecentrum eller centrala Sölvesborg. Och då passera över havet under cykelturen. Inte många städer som kan erbjuda denna naturupplevelse och närhet.

– När vi bytte materialet i den offererade bron, från vanligt målat stål till rostfritt stål, sparade vi även skattemedel åt Sölvesborgs invånare.

Men gjorde också att den blev dyrare än beräknat?

– Visst blev en rostfri bro något dyrare, närmre bestämt tre miljoner totalt. Men av denna summa sponsrade stålleverantören  Outokumpu och tillverkaren Stål & Rörmontage AB med varsin miljon, så kommunens merkostnad blev bara en miljon kronor. Detta ska jämföras med att en ommålning vart 15 år skulle kosta tre-fem miljoner.

Bron var en förutsättning för att ett nytt bostadsområde skulle byggas, men framför allt har bron skapat en självkänsla och ett monument som satt Sölvesborg på världskartan.

6 bilder
Jörgen KlinthageSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.