E22 rustas upp för 15 miljoner
Det är inför det planerade bygget av den nya motorvägen som Vägverket presenterar sitt förslag till en fullständig ombyggnad av nuvarande E22:an. Förslaget, som i nästa vecka kommer att presenteras för ledamöterna i kommunstyrelsens arbetsutskott, har stora likheter med den ombyggnad som gjordes när Sölvevägen för några år sedan byggdes om till lokalgata.
– Jag tycker att det är mycket positivt att det blir en separat gång- och cykelbana utmed hela vägen, säger kommunens tekniska chef Wigert Göransson i en kommentar.
Tillsammans med stadsarkitekt Jan Lagerås har tekniska chefen också gjort ett förslag till yttrande där det konstateras att de åtgärder som föreslås för Ysane och Pukavik kommer förena dagens av E22:an starkt åtskilda samhällsdelar till tilltalande helheter. I ett vägavsnitt i Norje vill de dock plocka fram den gamla gatstenbeläggningen som finns under nuvarande asfalten.
– Det skulle vara tilltalande eftersom det är av stort kulturhistoriskt värde att en del av vägens äldre utformning bevaras.
> Bondeprotest
Alla är dock inte lika förtjusta i Vägverkets förslag att minska nuvarande 13-metersbredden på vägen till mellan 6,5 och 7 meter.
– Vägen kommer att bli för smal för våra skördetröskor, protesterar traktens lantbrukare som skrivit och påtalat detta för Vägverket.
Utmed vägen föreslår Vägverket att det ska anläggas tre cirkulationsplatser, en i Sölve, en intill Lörbyvägen vid Norje och en vid länsväg 121 i Pukavik. Det betyder att bilisterna bara kan köra ut på den nya motorvägen i antingen Sölve eller Pukavik.
> Klar om tre år
Vägverkets förhoppning är att kunna sätta spaden i marken och börja bygga nya motorvägen 2004. I så fall väntas motorvägen stå klar 2007 och då först blir det aktuellt att bygga om den gamla vägen med ett undantag. Det är cirkulationsplatsen i Pukavik som kan bli aktuell att påbörja tidigare.
Totalt kostnadsberäknas hela ombyggnaden av nuvarande E22:an till 15 miljoner kronor, varav enbart trädplanteringarna går på runt en miljon kronor.