Hon vill förmedla en känsla för det ädla
Sedan många år tillbaka arbetar hon med gummitryck som är en långsam, tålamodsprövande och komplicerad kopieringsmetod. Färgen läggs på i flera lager och varje färg framkallas för sig.
– Jag kom i konakt med den här kopieringsmetoden för några år sedan och har sedan fastat för den, säger Karin Berglund.
Utställningen består av ett trettiotal bilder och en mindre del är en kollektion fotogravyrer.
Vad är det som lockar med just denna ålderdomliga kopieringsmetod?
– Det är hantverket, men också uttrycket. Bilderna ger en känsla av att de hängt på ett gammalt dass eller likande och de förmedlar en tidsaspekt av något förgängligt, säger hon.
Så här beskriver hon sin arbetsmetod:
– Man arbetar med separationsnegativ, det vill säga med ett negativ för var och en av de fotografiska grundfärgerna. Det tar ungefär två dagar att göra en kopia och först när bilden är färdig ser man om den blev lyckad eller om man måste börja om från början.
Metoden innebär att det bara finns ett unikt exemplar av varje bild. Det är omöjligt att göra två likadana kopior. Gummitryck var mycket omtyckta av konstfotografer under det sena 1800-talet, men har på senare år fått en renässans.
Utställningen pågår t o m den 19 mars.
Karin Berglund
Aktuell: Nu utställare på konsthallen.
Bor: Mölndal
Familj: Barn och barnbarn.
Fritidsintresse: Trädgård.
Ser på: Mandelmanns trädgård.
Läser: Romaner