Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Lastfartyg kastar loss med ny trio som ägare

SÖLVESBORG · Sedan rederikonkursen i början av oktober har M/S Bleking legat förtöjd i Sölvesborgsviken.
Men nu har Hälleviksredaren Harton Hermansson äntligen lyckats sälja sitt handelsfartyg.
– Vi hoppas kunna lossa på förtöjningarna i mitten av juli, säger de nya ägarna Jan Emanuelsson och hans son Bernhard Emanuelsson samt Åke Larsson.
Sölvesborg • Publicerad 21 juni 2001
M/S Bleking har sålts och ska byta namn till M/S Detterna.
M/S Bleking har sålts och ska byta namn till M/S Detterna.Foto: 

Trion, som är från Vänersborgstrakten, har inför köpet av 1200-tonnaren bildat partrederiet ”M/S Dettern”, vilket också ska bli M/S Blekings nya namn.

–Namnet har vi hämtat från en vik i våra hemtrakter, förklarar de.

Annons

Det var höstens oljeprishöjningar som till slut knäckte Hälleviksredaren Harton Hermansson. Han tvingades i början av oktober kasta in handduken och begära rederiets rörelsebolag i konkurs.

I konkursen ingick då inte rederiets enda fartyg som han fram till nu haft till salu.

> Ny sjöfartspolitik

Jan Emanuelsson och Åke Larsson, som tidigare varit delägare i ett par andra partrederier, berättar att äntligen har Sverige bestämt sig för att ändra sin sjöfartspolitik för att möta den hårda internationella konkurrensen.

– Från 1 oktober kommer vi svenska redare också att få ett 0-skattesystem. Det betyder att vi i fortsättningen bara behöver skatta för vinsten.

De gör ingen hemlighet av att denna skattelättnad samt M/S Blekings fina skick bidrog till att de bestämde sig för att på nytt ägna sig åt rederibranschen.

M/S Bleking ligger för närvarande vid Sölvesborgsvarvets kaj där de nya ägarna är i full färd med att reparera lastluckorna samt göra en del andra underhållsarbeten.

> Ger sig av i juli

– Så fort vi är klara med detta jobb samt fått en frakt kommer vi att mönstra på en femmannabesättning och lossa på förtöjningarna. Vi räknar med att det blir någon gång i mitten av juli.

I första hand är det spannmål, virke och järnmalm som de hoppas fylla fartygets lastrum med.

– Ett fartyg som M/S Bleking rymmer lika mycket gods som 50 långtradare tillsammans. Sjöfarten är därmed fortfarande ett betydligt miljövänligare och billigare alternativ än långfärdsfrakter på landsväg, betonar de nyblivna redarna.

Olle Ohlsson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons