Lastfartyg kastar loss med ny trio som ägare
Trion, som är från Vänersborgstrakten, har inför köpet av 1200-tonnaren bildat partrederiet ”M/S Dettern”, vilket också ska bli M/S Blekings nya namn.
–Namnet har vi hämtat från en vik i våra hemtrakter, förklarar de.
Det var höstens oljeprishöjningar som till slut knäckte Hälleviksredaren Harton Hermansson. Han tvingades i början av oktober kasta in handduken och begära rederiets rörelsebolag i konkurs.
I konkursen ingick då inte rederiets enda fartyg som han fram till nu haft till salu.
> Ny sjöfartspolitik
Jan Emanuelsson och Åke Larsson, som tidigare varit delägare i ett par andra partrederier, berättar att äntligen har Sverige bestämt sig för att ändra sin sjöfartspolitik för att möta den hårda internationella konkurrensen.
– Från 1 oktober kommer vi svenska redare också att få ett 0-skattesystem. Det betyder att vi i fortsättningen bara behöver skatta för vinsten.
De gör ingen hemlighet av att denna skattelättnad samt M/S Blekings fina skick bidrog till att de bestämde sig för att på nytt ägna sig åt rederibranschen.
M/S Bleking ligger för närvarande vid Sölvesborgsvarvets kaj där de nya ägarna är i full färd med att reparera lastluckorna samt göra en del andra underhållsarbeten.
> Ger sig av i juli
– Så fort vi är klara med detta jobb samt fått en frakt kommer vi att mönstra på en femmannabesättning och lossa på förtöjningarna. Vi räknar med att det blir någon gång i mitten av juli.
I första hand är det spannmål, virke och järnmalm som de hoppas fylla fartygets lastrum med.
– Ett fartyg som M/S Bleking rymmer lika mycket gods som 50 långtradare tillsammans. Sjöfarten är därmed fortfarande ett betydligt miljövänligare och billigare alternativ än långfärdsfrakter på landsväg, betonar de nyblivna redarna.