Restaurangskolan ska bli bättre
– Vi har tagit till oss kritiken och medger att de funnits en hel del brister i undervisningen den senaste tiden, säger Bengt Johnsson, som är ordförande för gymnasieförbundets direktion.
De politiskt ansvariga har tillsammans med skolledningen haft ett möte med de berörda eleverna och deras föräldrar.
Bengt Johnsson ser allvarligt på de brister som förekommit och poängterar att det är nödvändigt att försöka hjälpa eleverna att ta igen den undervisning de gått miste om. Dessutom anser Bengt Johnsson att det viktigt att så snabbt som möjligt återupprätta programmets rykte som en populär och uppskattad utbildningen.
> Positiv anda
– Jag tycker det var ett mycket positivt möte vi hade och alla är överens om att det viktigaste är att ge eleverna så bra förutsättning efter utbildningen som möjligt, säger rektor Jim Torstensson, som är nytillträdd skolledare på Furulundsskolan.
Han har fått uppgifternatt försöka hitta så bra individuella lösningar som möjligt för varje avgångselev.
För de studerande i årskurs ett och två hoppas skolledningen kunna ta igen de brister som förekommit inom ramen för den ordinarie utbildningen.
> Inställda lektioner
Det råder ingen tvekan om det varit mycket problem i undervisningen i de yrkesorienterade ämnena. Dålig information och en mängd inställda lektioner som aldrig tagits igen vid senare tillfällen.
– Det har varit mycket problem. Många lektioner har ställts in och inga vikarier har satts in när lärare blivit sjuka, berättar Nicklas Hafström.
Eleverna i avgångsklassen berättar också att de flesta av lärarna i yrkesämnena saknat formell behörighet.
– Det är bra att skolan reagerar och visar att tar åt sig av den kritik som vi tagit upp, säger Evelina Johansson.
Hon och övriga klasskamrater tycker det positivt att skolan erbjuder individuella lösningar med kompletterade utbildning.
Många i årskurs tre vill har fördjupade kunskaper i turismkunskap vilket de hoppas kunna få innan skolan slutar i juni.
Avgångseleverna hoppas också att kritiken som kommit fram om bristerna i undervisningen ger framtida elever en bättre utbildning.