Trots krisen – här är Viaplays Premier League-löfte
Viaplay är i djup ekonomisk kris. Under det andra kvartalet gjorde bolaget en rörelseförlust på 6,5 miljarder, och i juli rapporterade Dagens industri att mer än 25 procent av de anställda kommer att sägas upp.
Något som oroar publiken är att Viaplay ska spara in på sändningarna genom att till exempel minska på studioexperter eller använda engelska kommentatorer.
Jan Scherman har dock svårt att se att den ekonomiska knipan skulle innebära några omedelbara konsekvenser för Premier League-entusiasterna.
"Vore som att kissa på sig"
– Det skulle skapa våldsamma reaktioner. Kunderna betalar mycket pengar, är kvalificerade och förväntar sig den mest kvalificerade studion och kommenteringen. Det vore verkligen att utmana sina inkomster. Som att kissa på sig – skönt för stunden men sen blir det blött och kallt.
Fredrik S Johansson, presschef på Viaplay Sport, kommer med lugnande besked till publiken.
– Vi fortsätter att satsa stenhårt på våra sändningar med våra omtyckta programledare, experter och kommentatorer. Vi håller den redaktionella Premier League-fanan högt och är väl medvetna om vad våra tittare uppskattar hos oss. Så vi kommer fortsatt rama in matcherna med mycket studiotid och har inga planer på att dra ner på kommentering.
Fler kan söka sig piratvägen
Ett annat alternativ för Viaplay att rädda ekonomin hade kunnat vara att rent av sälja rättigheterna eller att dela dem med en annan kanal. När Viaplay 2020 säkrade rättigheterna för Premier League i ytterligare sex säsonger, från och med 2022, betalade man enligt obekräftade uppgifter omkring 23 miljarder kronor.
– Att de skulle sublicensiera rättigheterna (låta någon annan kanal ta över rättigheterna) ser jag som osannolikt. Det låter sig inte bara göras. Tidslinjen för en sådan sak är lång och det är oerhört komplicerat, säger Scherman och fortsätter:
– Premier League är den mest drivande rättigheten av alla. Den är starkare än allsvenskan och Champions League – juvelen i kronan. Om du frågar mig hade det (att släppa rättigheterna) varit det mest korkade de kunde göra.
Att göra om sina abonnemangspaket och höja priset ser Scherman också risker med.
– Till exempel att fler skulle söka sig "piratvägen". För varje åtgärd måste man göra en riskanalys, och faran är att man skulle tappa abonnenter vilket kan bli ännu dyrare, menar Scherman.
Johansson vill inte svara på om det finns i Viaplays planer att sälja rättigheterna till Premier League eller om de ska höja priset.
– Vi bidrar aldrig till spekulation genom att svara på den sortens frågor kring specifika rättigheter.
I dag kostar det 549 kr i månaden för att se Premier League på Viaplay. När förra säsongen drog igång låg priset på 449, för att sedan höjas till dagens pris under senhösten.
Fakta: Viaplays ekonomiska kris
I mitten på juni gick Viaplay ut med ett pressmeddelande där man vinstvarnade – alltså meddelade att man trodde att resultatet skulle bli sämre än man tidigare trott. Vd Anders Jensen avgick med omedelbar verkan och lämnade över posten till Jørgen Madsen Lindemann. Beskedet fick Viaplays Viaplays aktie att störtdyka med strax över 50 procent på Stockholmsbörsen.
En anledning till det dåliga resultatet var den ”kraftiga och snabba nedgången på tv- och radioreklammarknaderna”, skrev man.
I juli 2023 meddelade Viaplay att mer än 25 procent av deras anställda sägs upp. Beskedet kom i samband med att bolaget släppte sin kvartalsrapport som redovisade en rörelseförlust på 6,5 miljarder kronor. Den nye vd:n Madsen Lindemann flaggade även för en möjlig nyemission och försäljning av hela bolaget.
”Vidare gör vi även en omedelbar strategisk översyn av hela verksamheten med syfte att utvärdera samtliga möjligheter, inklusive vidarelicensiering av innehåll, avyttring av tillgångar, nyemission alternativt en försäljning av hela koncernen”, skrev Madsen Lindemann i ett pressmeddelande.
Sedan årsskiftet har Viaplays aktie gått ner med över 70 %.
Källa: TT