Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Hamnarbetarna visade sitt missnöje

Strax före halv tio på onsdagsförmiddagen bröt strejken ut i Stillerydshamnen. Omkring 80 medlemmar i Hamnarbetarförbundet lade ner arbetet. Arbetsgivaren svarade med att stänga dem ute från arbetsplatsen i 14 timmar.
Karlshamn • Publicerad 23 januari 2019

Här saknas innehåll

Efter att Hamnarbetarförbundet förkastat medlarnas bud i den centrala konflikten med arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar inledde facket sin strejk. I Karlshamn är det omkring 80 medlemmar som tas ut i punktstrejk två timmar per dag under onsdag, torsdag och fredag.

Sveriges hamnar har svarat med en lockout som gäller från halv tio på förmiddagen till midnatt de aktuella strejkdagarna.

Annons

Hamnarbetarna i Karlshamn samlades under förmiddagen på en parkering i hamnområdet där Hans Håkansson, ordförande i Hamnarbetarförbundets avdelning 121 i Karlshamn, talade till medlemmarna. Därefter marscherade man längs Stillerydsrakan för att ”visa sitt missnöje”. En bit innan hamnkontoret stannade man, eftersom arbetsgivaren varit tydlig med att vilka gränser som gäller i samband med lockouten.

Hans Håkansson, avdelningsordförande Hamnarbetarförbundet avdelning 121.
Hans Håkansson, avdelningsordförande Hamnarbetarförbundet avdelning 121.Foto: Gunnel Persson

Hans Håkansson anser att arbetsgivaren får ta på sig ansvaret för att ha förvärrat konfliktens konsekvenser.

– De här två timmarna hade inte gjort så mycket skada. Det värsta för kunderna är lockouten.

Grunden till konflikten är den nya policy som Sveriges hamnar tog i april förra året. Man beslutade då att endast föra fackliga förhandlingar med Transportarbetarförbundet. I Karlshamn är majoriteten av de anställda medlemmar i Hamnarbetarförbundet

– Sedan den nya policyn infördes får vi inte längre någon information och vi får inte sitta med vid några förhandlingar. Vi har bara fått jobba med enskilda personärenden. Det är tungjobbat, säger Hans Håkansson.

Han berättar vidare att avdelningren har 12 valda och utbildade skyddsombud som inte längre får företräda medlemmarna.

Rolf Axelsson, som är pensionerad hamnarbetare och tidigare mångårig ordförande i Hamnarbetarförbundets Karlshamnsavdelning, konstaterar att den nuvarande konflikten är unik jämfört med tidigare konflikter.

– Arbetsgivaren har aldrig tagit till sådana här åtgärder tidigare.

Han anser att den fackliga striden är av principiell betydelse där arbetsgivarsidan försöker flytta fram sina positioner. Han befarar att det finns en risk för att det fackliga inflytandet försvagas.

Förbundet grundkrav är att få rätt att teckna ett eget kollektivavtal. Arbetsgivaren har dock hittills inte velat sträcka sig längre än att gå med på att förbundet får teckna vad som kallats ett hängavtal framförhandlat av Transportarbetarförbundet.

Annons

Mattias Dahl, vd på Transportföretagen där Sveriges hamnar ingår, säger till tidningen Göteborgsposten att avtalet var ett bra erbjudande.

– Det här förslaget som ligger på bordet är inte ett hängavtal. Det är ett andrahandsavtal. Det skulle ge Hamnarbetarförbundet samma rättigheter och skyldigheter som som andra förbund, med rätt till att utse skyddsombud, rätt till facklig tid och förhandlingsmöjligheter.

Hans Håkansson talade till medlemmarna innan man tågade mot hamnen.
Hans Håkansson talade till medlemmarna innan man tågade mot hamnen.Foto: Gunnel Persson

Foto: Gunnel Persson

Det bjöds på kaffe för att hålla värmen i strejktåget.
Det bjöds på kaffe för att hålla värmen i strejktåget.Foto: Gunnel Persson
Henrik BrandbergSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons