Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Stadsarkitektens falska skönmålning

Karlskronas stadsarkitekt Hans Juhlin hade chansen att svara direkt på min insändare ”Karlskrona årets döende stadskärna”. I stället skrev han en falsk skönmålning över Karlskrona kommun och sig själv.
Publicerad 7 april 2019
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Bland annat lyfte stadsarkitekten fram vad han kallar ”Karlskronamodellen”. Den innebär följande:

Det är Karlskrona kommuns skyldighet att via världens näst högsta skatter (efter Danmark) att bekosta, sköta och investera i stadens allmänna gator, torg och parker. Men det struntar kommunen i.

Annons

I stället utövar kommunen ekonomisk utpressning mot centrumön Trossös fastighetsägare: Betala halva kostnaden för upprustning av allmänna gatan utanför din fastighet eller vi låter den förfalla.

Karlskrona kommun har nämligen dåligt med pengar. Man har satsat skattepengarna på att förstöra hel infrastruktur med exempelvis vägbulor och flaskhalsbusshållplatser, istället för att laga trasig infrastruktur.

Fastighetsägarna är väl medvetna om att dålig infrastruktur kan få katastrofala följder. Som exempelvis den trasiga kajkanten i Östra hamnen som stoppade Sailet eller de djupa hjulspåren på Österleden som ledde till vattenplaning och två dödade människor.

Fastighetsägarna på Trossö känner sig tvingade att betala miljoner för allmänna gator, torg och parker som de redan betalat skatt för. Det är detta som är stadsarkitekt Hans Juhlins omhuldade ”Karlskronamodell”.

Faktum är att staten, som är ansvarig för allmänna vägar, köra samma utpressning mot kommunerna. Karlskrona kommun tvingades betala miljoner för E22:s nya avfart till Österleden, som gav trafiksäkrare och lättare tillgänglighet till Biltema, med flera.

Stadsarkitektens utopi är att Karlskronaborna ska ta fru, barn, barnvagnar och hund och åka kommunalt in till stan. För att sedan göra samma resa hem fast med ett antal varukassar. Med medborgarna tar istället bilen till stormarknaderna i förorten. Därför härjar butiks- och restaurangdöden i stadskärnan.

Liberalerna gjorde före valet offentlig avbön och erkände att parkeringsterrorn saknade ”legitimitet” hos kommuninvånarna. Kristdemokraterna anser att p-skiva istället för p-mätare kan rädda centrumhandeln. Sverigedemokraterna kör kampanjen ”Gör Trossö bilvänligt igen”. Moderaterna vill ha avgiftsfri parkering på lördagar eftersom det är bäst för handeln och kommuninvånarna.

Politikerna har insett sitt misstag med bilfientlighet som leder till butiks- och restaurangdöd i Karlskronas stadskärna. Men stadsarkitekt Hans Juhlin lär aldrig göra det, det visar hans falska skönmålning.

Peter Öjerskog

Karlskrona/Pattaya

Annons
Annons
Annons
Annons