Arenanamn kan säljas till högstbjudande
– Vi tittar på möjligheten att sälja ut arenanamnet, säger Thomas Johansson, kommunikationschef på Karlskrona kommun.
Bygget av den nya eventarenan på Trossö är inne på sluttampen och ska slutbesiktigas i mitten på mars 2019.
Arenan ägs av Brinova som ska hyra ut den till Karlskrona kommun för 12,1 miljoner kronor per år. Hyreskontraktet gäller i 25 år och är därmed värt 302,5 miljoner kronor.
I hyresavtalet mellan kommunen och Brinova står det att namnrättigheterna till lokalen tillhör hyresgästen.
Det betyder att Karlskrona kommun kan sälja namnrättigheterna som man gör med arenan på Rosenholm – där betalar NKT en miljon kronor per år för namnet.
Om det blir samma upplägg med den nya eventarenan är i dagsläget oklart.
Karlskrona kommun kan också välja inte sälja ut arenanamnet – utan välja ordet Karlskrona i arenan för att marknadsföra kommunen.
– Vi för diskussioner, mer än så kan jag inte säga i dag, säger Thomas Johansson.
Arenan är snart klar – vad har ni för deadline när det gäller namnet?
– Vi har inte satt upp någon tidsplan, säger Thomas Johansson.
I hyresavtalet står det att kommunen har rätt att, i samråd med hyresgästen, hänga upp skyltar och reklam på lokalens fasad.
Som Sydöstran tidigare berättat har upphandlingen kring arenan fått kritik – eftersom kommunen bara fick ett anbud – vilket var det från Brinova.
Även frågan kring saneringen av tomten har debatterats flitigt – Karlskrona kommuns kostnad för saneringen blir 21,5 miljoner kronor och ägarna till arenan Brinova ska betala fem miljoner kronor.